Фирми от 5 чужди страни с оферти за тол системата

България 17.08.2017 10:41

Фирми с регистрация в 5 страни извън България самостоятелно или обединени с други фигурират в отворените вчера в пътната агенция 6 оферти за изграждане на тол системата. Отварянето стана факт след като след като преди седмица КЗК отхвърли последните жалби по търга.

Две от офертите са самостоятелни. Те са на българската „Сиела Норма” АД и чешката "Толлнет". Последната е една от компаниите обжалвали процедурата, но въпреки това е подала предложение. Част от „Толнет” са подизпълнителите й чешката „Бетамонт” ЕООД и словашките „Кедрус” АД, „Пей уел”, Словашка продукционна” и „Мовис” ЕАД.

Австрийската Kapsch участва с българското си дружество КАПШ „Телематик технолоджис” ЕАД, полското КАПШ „Телематик сървисиз”, италианското КАПШ „Трафиком” и испанското КАПШ „Трафик транспортейшън”.

В Обединение „БГ път” представиха офертата си "Контракс" с унгарската „Ай сел глобал солюшънс” ЕАД. Последната фирма е декларирала, че ако бъде избрана да прави тол системата ще ползва услугите на 3 унгарски фирми подизпълнители „Тол сървис” АД, „Ай сел мобилсофт” АД и „Кембъл ком” ООД.

С оферта е и българското ДЗЗД „Телетол”, в което са включени БТК, „Иком” ООД и „Новатор” ООД.

Подалият последен оферта консорциум „Тол България” пък се състои от ”Телелинк” ЕАД и „Сирма солюшънс” АД и „Сиенсис” АД.

По време на отварянето на шестте оферти от комисията припомниха, че според новия Закон за обществените поръчки, всички започнати процедури по старите разпоредби се изпълняват по тях. Търгът за тол системата бе обявен през април миналата година, когато новият ЗОП не беше в сила. Срокът за произнасяне на комисията по отворените днес оферти е едни месец, но според експерти, заради сложността на процедурата има риск тя да продължи по-дълго време.

Заложената индикативна стойност за изграждане на толсистемата е до 200 млн. лв., като целта на обществената поръчка бе тя да падне. В случай на невъзможност тя да се изпълни въвеждането на тола ще става чрез държавна компания по метода на инхаус, на реципрочна стойност.

Основната цел на тол системата е по-справедливо заплащане на използването на републиканските пътища. В момента пътният сектор се издържа в по-голямата си част за сметка на купените винетки от водачите на леки автомобили. Повече от две трети от приходите в бюджета на АПИ на година е от тях.

След последното заседание на правителството, транспортният министър Ивайло Московски заяви, че докато не стане справедливо таксуване по пътната инфраструктура, ще бъде дебалнсиран целият транспорт в България.

От строителното министерство припомниха, че ресурсът, който ще генерира тол системата, ще бъде изцяло за подобряване на пътната инфраструктура, изграждане на нови отсечки и съоръжения и повишаване на безопасността по републиканската пътна мрежа.

Изчисленията на ведомството сочат още, че не повече от 50-55% от републиканската пътна мрежа ще попадне в обхвата на тол системата и електронната винетка. В него ще бъдат включени автомагистралите, първокласните и второкласните пътища, като по този начин в максимална степен ще бъде обхванат транзитния поток. Ценовият модел на база анализ за социална поносимост на услугата също ще бъде определен с решение на кабинета. /moreto.net
CHF CHF 1 1.99738
GBP GBP 1 2.28285
RON RON 10 3.93045
TRY TRY 100 5.61254
USD USD 1 1.82447