Работодателите подкрепят промените в екозакона

България 07.08.2017 12:43

Работодателските организации одобряват промените в Закона за опазване на околната среда, приет на 27 юли 2017 г. Това пишат от Асоциацията на организациите на българските работодатели до президента Румен Радев по повод исканото от 26 екологични организации вето върху промените в екозакона.

Припомняме, според промените обжалването на оценката за въздействието върху околната среда (ОВОС) на т.нар. «обекти от национално значение", може да става само на една инстанция. Според еколози, промените отслабват съдебния контрол върху законосъобразността на мегапроектите в областта на преноса на газ и нефт, автомагистралите, ТЕЦ-овете, ядрената енергетика.

В работодателската организация са представени Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ), Българска стопанска камара (БСК), Българска търговско-промишлена палата (БТПП) и Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ).

"Категорично заставаме зад основната цел на въведените промени, а именно облекчаване на процедурите по обжалване във връзка с осъществяването на инвестиционни проекти от най-значим обществен интерес, а именно обектите от национално значение и стратегическа важност", пишат работодателите до държавния глава.

Според тях приетите промени не ограничават правото да бъдат обжалвани актовете на компетентния орган във връзка с екологичните процедури по допускането на реализацията на тези най-значими за обществото инвестиционни проекти. Припомняме, основната промяна беше, че обжалването на ОВОС може да стане само на една инстанция.

В писмото на работодателите се посочва чл. 93, ал. 2, т. 4 и чл. 94, ал. 1, т. 5 от действащия Закон за опазване на околната среда (ЗООС), според когото компетентен орган, който решава необходимостта от екооценка - ОВОС, е винаги министърът на околната среда и водите.

МОСВ е компетентен орган относно издаването на съответните административни актове по оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони, касаещи обекти с национално значение.

Следователно МОСВ е винаги компетентния орган за издаване на административните актове във връзка с екологичните процедури, касаещи обекти с национално значение, пишат работодателите.

Наред с това, действащата правна уредба предвижда двуинстанционно разглеждане на жалбите срещу административните актове във връзка с екологичните процедури, касаещи обекти с национално значение.

Съгласно чл. 132, ал. 2, т. 2 от Административно-процесуалния кодекс (АПК), компетентен да разглежда жалби срещу актове на МОСВ е Върховния административен съд (ВАС) като първа инстанция. Същевременно, предвид разпоредбата на чл. 217, ал. 1 от АПК, решението на ВАС като първа инстанция, подлежи на обжалване отново пред ВАС като касационна инстанция, привеждат пример работодателите.

Според тях по този начин се дава възможност жалбата да бъде гледана два пъти от един и същи съд - ВАС. Касационното обжалване включва единствено проверка относно правилното прилагане на закона. Това може да стане на база на вече установените от първата инстанция факти. Според Асоциацията, допълнителната проверка би била оправдана единствено, ако не би довела до заплаха за реализацията на проекта.

В тази връзка трябва да се има предвид, че с оглед натовареността на ВАС, разглеждането на въпросните жалби от ВАС на две инстанции действително отнема значително време, което поставя под съществен риск реализацията на проектите, пишат работодателите.

Очевидно е, че за инвестиционни проекти от най-значим обществен интерес, каквито са обектите, които от национално значение и стратегическа важност, повторното разглеждане на казуса на ВАС е неоправдано и всъщност не отговаря на обществения интерес, уверяват от работодателските организации.

Бихме искали да обърнем внимание, че законодателството ни вече е възприело принципа за едноинстанционно разглеждане на жалбите срещу административни актове, касаещи реализацията на обекти от национално значение. В този смисъл са действащите разпоредби на чл. 215, ал. 7 от Закона за устройство на територията (ЗУТ), припомнят от работодателските организации.

В обобщение, приетите промени по никакъв начин не ограничават правото на жалби, нито застрашават законосъобразното протичане на екологичните процедури. За това сам по себе си гарантира и фактът, че актовете по тези процедури се издават от най-висшия държавен орган в областта на защитата на екологията и околната среда, а именно МОСВ, а жалбите по тях се разглеждат от най-висшия административен съд - ВАС, пишат работодателите. /news.bg

CHF CHF 1 2.01549
GBP GBP 1 2.2841
RON RON 10 3.93068
TRY TRY 100 5.63583
USD USD 1 1.83147