Топенето на ледовете може да доведе до завръщането на опасни болести от миналото

Наука 13.05.2017 17:02

Глобалното затопляне и съпътстващото го повишаване на температурите може да доведе до редица негативни последствия за планетата, включително и до „възраждането“ на изчезнали отдавна болести.

Учени, работещи на Полярния кръг през последните няколко десетилетия попадат там на редица вируси, които един ден биха могли да се завърнат на земята, ако вечната замръзналост на земната кора в териториите около Северния полюс започне да се затопля, пише научното издание „Сайънс алърт“, цитира БГНЕС.

През 2015 г. изследователи в Сибир откриха т. нар. Mollivirus sibericum – 30 000-годишен вирус, който успя да зарази амеби по време на лабораторен експеримент. Само десетилетие по-рано учените откриха в руската тундра първи по рода си вирус, съдържащ в себе си 1200 гена и с дължина два пъти по-голяма от тази на традиционните вируси. За сравнение вирусът ХИВ има само девет гена.

Наскоро изследователи установиха, че подобни вируси биха могли да избягат от своите „замръзнали затвори“, въпреки че според автора на в. „Ню Йорк таймс“ Карл Цимер това за момента е малко вероятно, тъй като те не „изпълзяват“ от земята, а се „размразяват“ в лаборатории.

Откритите древни вируси се различават по няколко неща от тези, които върлуват по земята в момента. На първо място те са значително по-големи, в някои случаи до 30 пъти. Те разполагат и с повече гени. Mollivirus sibericum разполага само с 500 гена, които дават инструкции за произвеждане на протеини.

Вирусите не се смятат за живи същества, но някои от тези гигантски техни предшественици притежават качества, наподобяващи тези на функциониращ метаболизъм. /24chasa.bg