Не викайте самоук майстор да ви слага бойлера, съветват инспектори

България 24.08.2016 12:42

От Държавната агенция по метрологичен и технически надзор (ДАМТН) съветват да се доверяваме само на оторизираните сервизи за монтажа на бойлерите, които купуваме.

Във връзка със зачестилите инциденти с бойлери Агенцията е предприела по-сериозна информационна кампания с цел ограничаване и превенция на рисковете при използването на електрическите бойлери.

Кампанията ще се осъществява съвместно с Комисията за защита на потребителите и с подкрепата на Българската асоциация на електротехниката и електрониката.

Ще се проверява наличието на инструкциите към продаваните бойлери, обяви Мирослав Йотов от Държавната агенция по метрологичен и технически надзор.

Статистиката сочи, че през миналата година са се случили три фрапиращи инцидента. При два от тях се касае за разрушени жилища, а при един има и смъртен случай заради неправилно свързване на бойлера.

Той подчерта, че фактът, че се стига до такива инциденти, включително и в София, се дължи на това, че бойлерите се монтират от неправоспособни лица.
Много често хората се доверяват на обикновен майстор, който им монтира бойлера. Затова при инцидент и никой не поема отговорност, изтъкна Йотов.

В рамките на три дни ще бъдат обиколени всички областни градове, като първите резултати ще бъдат известни утре. По търговските обекти на потребите ще се разяснява как да боравят с уредите. В магазините ще бъдат оставени и брошури, от които всеки ще може да се информира.

Търговците ще бъдат проверявани основно за наличие на инструкция за монтаж и ползване на бойлерите. Именно в края на тези документи са посочени и оторизираните сервизи, които потребителите могат да ползват.

„Това е и бъдещата ни работа с Българската асоциация на електротехниката и електрониката – да създадем една регулация, за да има поемане на отговорност от тези, които монтират бойлерите”, коментира Йотов.

Ще се проверява и за наличие на C-маркировка върху самите бойлери, която показва, че продуктът е изпитан и отговаря на европейските стандарти за безопасност. При нарушения глобите варират от 250 до 1000 лв. за едно нарушение. Когато има повече нередност сумите са в по-горния диапазон, което е също с цел превенция спрямо търговците, обясни още Мирослав Йотов. Той напомни, че за да е валидна гаранционната карта бойлерите трябва да са монтирани именно от сервизите, посочени в инструкциите.

Много важно, по думите му, е дали предпазният клапан на бойлерите е изправен, тъй като много често се оказвало, че именно там са най-големите проблеми. Този клапан трябва да се продухва ежемесечно. Всеки може в къщи да си прави водна проба през него. Целта е местата, където има варовита вода и натрупвания и отлагания, да бъдат отпушени. Именно ако се доверим на оторизиран сервиз, ще разберем и къде се намира този клапан и как трябва да работим с него.

От думите на Йотов стана ясно, че монтажът от такива оторизирани сервизи не влиза в цената на бойлера, но поддръжката в гаранционния период е безплатна.

Запитан от News.bg дали хората трябва да изключват бойлерите си, когато влизат да ползват банята и топлата вода, Йотов отговори, че не би трябвало да има проблеми и поражения от електрически ток, ако бойлерът е монтиран правилно. По думите му тези съоръжения вече се проектират с 4-ри степенна защита, така че ако не сработи едната, да се задейства някоя от другите./news.bg
CHF CHF 1 2.01778
GBP GBP 1 2.26558
RON RON 10 3.93084
TRY TRY 100 5.65362
USD USD 1 1.83957