Мини болид на ток ще мери сили на европейско състезание в Лондон

Наука 21.06.2016 12:00

Мини болид, разработен от студенти и преподаватели от Русенския университет, ще представя България в европейското състезание Шел екомаратон в Лондон. Електромобилът ще се състезава в категорията за прототипи на електрическа енергия, предаде кореспондентът на БГНЕС в Русе.
Това е третото участие на болида на състезание, като през 2014 и 2015 г. надпреварата се проведе в Холандия. Сега за първи път ще бъде на нова писта в Лондон, което поставя сериозни предизвикателства пред участниците. Русенският болид ще се управлява от две дами, които и преди са били зад волана му.
Докторантът в РУ Илияна Минковска сподели, че управлението е изключително лесно. Газта се подава ръчно от волана, а на краката има само спирачки. Единственото неудобство е стойката на пилота, тъй като той е изцяло в легнало положение. Спецификата при управлението е,
че трябва да се кара на максимална газ и да се използва максимално инерцията на автомобила. Не е желателно използването на спирачки, те са само за краен случай, обясни Минковска.
„Новостите по нашия автомобил са свързани с нов разработен контролер, който да пести повече енергия и евентуално да изминем по-голямо разстояние с по-малък разход на енергия. Това е основната цел. Има разработена нова предавка, използвани са нови материали, ново зъбно колело с цел намаляване на шума и по-голяма ефективност. Също така за облекчение работата на пилота, тази година е разработен волан на 3D принтер. С него на дисплея се изписват стойностите, определената скорост, която развива в момента, средна скорост, броя на обиколките, с което помага на самия пилот така да пилотира автомобила, че да следи разхода на енергия, за да може да оптимизира максимално показателите на автомобила. Ние се стремим да вкараме мотора в зоната с максимален КПД и оттам да намалим консумацията на електроенергия“, разказа ръководителят на отбора Симеон Илиев. Допълнително е разработена система за телеметрия, която позволява отдалечено да се следи разходът на енергия в реално време и по този начин да се коригира скоростта и пилотирането на автомобила.
Максималната скорост, която болидът е развил миналата година, е била около 36 км, но състезанието няма такава цел. Целта е да се минат максимално километри с минимално количество енергия. Миналата година русенският отбор е достигнал 216 км за един киловат енергия. Новата писта, която е по-сложна и непозната, с по-остри завои и определени наклони, е предизвикателство и никой не може да каже какво ще бъде представянето, коментира Илиев.

Отборът от РУ ще бъде още на 28 юни в Лондон, макар състезанието да е от 30 юни до 3 юли, тъй като трябва да мине задължителните техническа инспекция и инспекция за сигурност. „Автомобилът трябва да отговаря на определени изисквания, да има добра видимост, маневреност, определен ъгъл на завой и евентуално, при даден инцидент, да може да бъде запазен животът на пилота. И когато мине тази инспекция, се дават стикери от самите организатори, които удостоверяват, че автомобилът е годен за състезания на самата писта. Без тия два стикера за сигурност и техническа инспекция автомобилът не може да присъства“, каза още Илиев.
Състезанието ще бъде в две категории – за автомобили градски тип, които са оборудвани за по-лошо време с чистачки и светлини, и за прототип с електрическо задвижване, който може да се движи само при добро време. /БГНЕС
CHF CHF 1 2.00269
GBP GBP 1 2.28725
RON RON 10 3.9325
TRY TRY 100 5.59629
USD USD 1 1.80911