Мини болид на ток ще мери сили на европейско състезание в Лондон
Наука 21.06.2016 12:00
Мини болид, разработен от студенти и преподаватели от Русенския университет, ще представя България в европейското състезание Шел екомаратон в Лондон. Електромобилът ще се състезава в категорията за прототипи на електрическа енергия, предаде кореспондентът на БГНЕС в Русе.
Това е третото участие на болида на състезание, като през 2014 и 2015 г. надпреварата се проведе в Холандия. Сега за първи път ще бъде на нова писта в Лондон, което поставя сериозни предизвикателства пред участниците. Русенският болид ще се управлява от две дами, които и преди са били зад волана му.
Докторантът в РУ Илияна Минковска сподели, че управлението е изключително лесно. Газта се подава ръчно от волана, а на краката има само спирачки. Единственото неудобство е стойката на пилота, тъй като той е изцяло в легнало положение. Спецификата при управлението е,
че трябва да се кара на максимална газ и да се използва максимално инерцията на автомобила. Не е желателно използването на спирачки, те са само за краен случай, обясни Минковска.
„Новостите по нашия автомобил са свързани с нов разработен контролер, който да пести повече енергия и евентуално да изминем по-голямо разстояние с по-малък разход на енергия. Това е основната цел. Има разработена нова предавка, използвани са нови материали, ново зъбно колело с цел намаляване на шума и по-голяма ефективност. Също така за облекчение работата на пилота, тази година е разработен волан на 3D принтер. С него на дисплея се изписват стойностите, определената скорост, която развива в момента, средна скорост, броя на обиколките, с което помага на самия пилот така да пилотира автомобила, че да следи разхода на енергия, за да може да оптимизира максимално показателите на автомобила. Ние се стремим да вкараме мотора в зоната с максимален КПД и оттам да намалим консумацията на електроенергия“, разказа ръководителят на отбора Симеон Илиев. Допълнително е разработена система за телеметрия, която позволява отдалечено да се следи разходът на енергия в реално време и по този начин да се коригира скоростта и пилотирането на автомобила.
Максималната скорост, която болидът е развил миналата година, е била около 36 км, но състезанието няма такава цел. Целта е да се минат максимално километри с минимално количество енергия. Миналата година русенският отбор е достигнал 216 км за един киловат енергия. Новата писта, която е по-сложна и непозната, с по-остри завои и определени наклони, е предизвикателство и никой не може да каже какво ще бъде представянето, коментира Илиев.
Отборът от РУ ще бъде още на 28 юни в Лондон, макар състезанието да е от 30 юни до 3 юли, тъй като трябва да мине задължителните техническа инспекция и инспекция за сигурност. „Автомобилът трябва да отговаря на определени изисквания, да има добра видимост, маневреност, определен ъгъл на завой и евентуално, при даден инцидент, да може да бъде запазен животът на пилота. И когато мине тази инспекция, се дават стикери от самите организатори, които удостоверяват, че автомобилът е годен за състезания на самата писта. Без тия два стикера за сигурност и техническа инспекция автомобилът не може да присъства“, каза още Илиев.
Състезанието ще бъде в две категории – за автомобили градски тип, които са оборудвани за по-лошо време с чистачки и светлини, и за прототип с електрическо задвижване, който може да се движи само при добро време. /БГНЕС
Това е третото участие на болида на състезание, като през 2014 и 2015 г. надпреварата се проведе в Холандия. Сега за първи път ще бъде на нова писта в Лондон, което поставя сериозни предизвикателства пред участниците. Русенският болид ще се управлява от две дами, които и преди са били зад волана му.
Докторантът в РУ Илияна Минковска сподели, че управлението е изключително лесно. Газта се подава ръчно от волана, а на краката има само спирачки. Единственото неудобство е стойката на пилота, тъй като той е изцяло в легнало положение. Спецификата при управлението е,
че трябва да се кара на максимална газ и да се използва максимално инерцията на автомобила. Не е желателно използването на спирачки, те са само за краен случай, обясни Минковска.
„Новостите по нашия автомобил са свързани с нов разработен контролер, който да пести повече енергия и евентуално да изминем по-голямо разстояние с по-малък разход на енергия. Това е основната цел. Има разработена нова предавка, използвани са нови материали, ново зъбно колело с цел намаляване на шума и по-голяма ефективност. Също така за облекчение работата на пилота, тази година е разработен волан на 3D принтер. С него на дисплея се изписват стойностите, определената скорост, която развива в момента, средна скорост, броя на обиколките, с което помага на самия пилот така да пилотира автомобила, че да следи разхода на енергия, за да може да оптимизира максимално показателите на автомобила. Ние се стремим да вкараме мотора в зоната с максимален КПД и оттам да намалим консумацията на електроенергия“, разказа ръководителят на отбора Симеон Илиев. Допълнително е разработена система за телеметрия, която позволява отдалечено да се следи разходът на енергия в реално време и по този начин да се коригира скоростта и пилотирането на автомобила.
Максималната скорост, която болидът е развил миналата година, е била около 36 км, но състезанието няма такава цел. Целта е да се минат максимално километри с минимално количество енергия. Миналата година русенският отбор е достигнал 216 км за един киловат енергия. Новата писта, която е по-сложна и непозната, с по-остри завои и определени наклони, е предизвикателство и никой не може да каже какво ще бъде представянето, коментира Илиев.
Отборът от РУ ще бъде още на 28 юни в Лондон, макар състезанието да е от 30 юни до 3 юли, тъй като трябва да мине задължителните техническа инспекция и инспекция за сигурност. „Автомобилът трябва да отговаря на определени изисквания, да има добра видимост, маневреност, определен ъгъл на завой и евентуално, при даден инцидент, да може да бъде запазен животът на пилота. И когато мине тази инспекция, се дават стикери от самите организатори, които удостоверяват, че автомобилът е годен за състезания на самата писта. Без тия два стикера за сигурност и техническа инспекция автомобилът не може да присъства“, каза още Илиев.
Състезанието ще бъде в две категории – за автомобили градски тип, които са оборудвани за по-лошо време с чистачки и светлини, и за прототип с електрическо задвижване, който може да се движи само при добро време. /БГНЕС
CHF | 1 | 2.00269 |
GBP | 1 | 2.28725 |
RON | 10 | 3.9325 |
TRY | 100 | 5.59629 |
USD | 1 | 1.80911 |
Последни новини
- 21:31 Пеканов закова Радан Кънев: В последните 9 месеца няма нито един транш от Плана за възстановяване
- 21:24 Хороскоп за петък, 29 март 2024 г.
- 19:33 Предлагат агресията да стане основно престъпление срещу мира в Наказателния кодекс
- 19:23 Латвийският външен министър подава оставка, искат да разследват разходите за пътуванията му
- 19:14 14-годишното момче с тротинетка е с опасност за живота след сблъсък с кола в Русе
- 19:06 Boeing увеличава производството на дронове
- 18:57 Андролова: ПП на всяка цена искаха енергетиката, защото имат недовършени схеми
- 18:46 Защо котките имат плешиви петна пред ушите?