Синдикалистката Янка Такева: Искаме по един учебник на предмет за всеки клас

Избрано 28.02.2016 19:28

Председателката на Синдиката на българските учители Янка Такева е един от най-уважаваните синдикални лидери в България. Самата тя е работила като учител, била е директор на Дом за сираци, деен член на Комисията за работа с жените, младежите, децата и семейството към КНСБ, член на Националния съвет за закрила на детето към ДАЗД и др. Носител е на орден „Св.св. Кирил и Методий”- първа степен. Тези дни за кой ли път стана особено актуална темата за възпитанието на подрастващите в дух на патриотизъм и национално съзнание, и в тази връзка - за учебното съдържание по предметите история и литература. Журналист от „ШОУ” разговаря със синдикалния лидер Янка Такева.

- Г-жо Такева, тези дни се разгоряха големи спорове за съдържанието на учебниците по литература и история. Вие какво мислите, била ли е България под турско робство?
- Аз смятам, че със спекулациите по този въпрос трябва да се спре и българските деца и ученици да знаят що е то род и родина, нация и национален въпрос. Ние, възрастните, сме отговорни за това и стига вече сме обърквали децата с доктрини, които изопачават българската история.

- Чух няколко ваши изявления, че има недостиг на учители и възпитатели в България... Цифрите са потресаващи: липсвали 1500 възпитатели за страната, средно по стотина и повече учители за София, Пловдив, Бургас и Варна... В същото време обаче аз имам познати учители, които си търсят работа и не могат да си намерят...
- Че липсват учители, това е факт. Особено по дисциплините физика и математика, по езиковите дисциплини – също. Работните места се обявяват в Бюрото по труда и регионалните инспекторати от директорите на училищата и детските градини. Има срок за подаване на документите, след което се провежда събеседване.

- Но очевидно нещата се решават на местна почва – формално се подават свободни места, а директорите си назначават техни хора...
- Напълно сте права – в много от случаите директорите обявяват свободното място формално, но си го пазят за техен човек.

- Аз, доколкото разбрах, липсвали и 900 директори. То май, в кръга на шегата, сега се става по-трудно директор на училище, отколкото министър...
- Споделям шегата ви. Аз имам тук един списък на министрите на образованието от миналия век насам и сред тях ще видите доста имена, за които може и нищо да не сте чували... В същото време критериите и бумащината за един училищен директор стават все по-големи и по-трудни.

- Атмосферата в сегашното българско училище е потресаваща наистина – натъкваме се на едно неуважително отношение към учителя, което струва ми се доста добре е отразено в новия български филм „11-ти А”?..
- Страшно верен филм, за съжаление. Браво на авторите му и жалко за отношението на обществото към учителската професия, към учителите. Един от изразите на това отношение е и учителската заплата. Тя не само е много по-ниска от тази на колегите в Европа, ами нашите учители получават по-малка заплата дори от македонците и сърбите. А за пенсиите въобще да не отваряме дума.
Тези, които се пенсионираха преди 2000 година взимат около 240 лева пенсия.

Пенсионираните през последните 7 години вече са на около 450 лева, но и тези пари не са реципрочни на труда им.

- При това положение защо е въведена санкция за частните уроци? – Та тези хора нямат друг избор, освен да си добавят пари?..
- На практика е така, но обществото изисква от учителя той да бъде морален, спретнат, спазващ закона и в същото време се натъкваме на едно направо пренебрежително отношение към него като личност. А когато някой надигне глава с успехите си като нашия колега от Казанлък, веднага виждате как наред с овациите има и опити да бъде дискредитиран. Учителите са товарени непрекъснато с толкова много учебни единици, че са принудени буквално да „препускат” по учебния материал и това тежи и на тях, и на учениците.

- Много се дискутира в обществото и това, че и на 4-годишните ще им е трудно да ходят на училище – та това са много малки деца...
- Това беше предложение на нашия синдикат. Става въпрос за задължително посещение на децата в детска градина. Необходимо е, за да се адаптират и подготвят за училище. Една от причините за нашето предложение беше, че за една голяма част от децата майчиният език не е български. И ние искаме те да усвоят добре езика, преди да седнат на чина. Що се отнася до парите, 4-годишните ги издържа държавата, а по-големите - общината, така че не затрудняваме общинския бюджет. Имайте предвид, че

Европейската комисия има 16 критерия за качество на образованието

и 8 от тях са за предучилищния сектор. При нас вече се усеща недостиг и на начални учители, както и на учители за детските градини. Един път поради лошите условия на работа, и после - поради постоянно нарастващите претенции на родителите. Сега са родители тези, които в началото на демократичните процеси, ние – нека си го кажем – изпуснахме! Нароиха се много, меко казано – капризни родители.

- Зачестиха случаите на насилие на родители над учители...
- Родителското насилие е криминализирано от чл. 131 от НК. В момента се водят дела по последните случаи. Колежката от Сливен не прие извиненията на майката и е завела дело. Дела водят и учителките от Севлиево и Шумен. В крайна сметка по този начин те отстояват не само професионалната си чест, но и личното си достойнство.

- А какво ще правите с това безумие с безбройните учебници по един предмет?
- Ние сме за един учебник по всеки предмет за всеки клас. Само че как да се преборим с издателствата монополисти, когато оттам идва всичко. Да не ви казвам колко услужливи министерски чиновници отидоха за по-високи заплати на работа в същите тия издателства, които преди това подкрепяха!.. Защо искаме един учебник: системата трябва да бъде проходима. Така че ако едно дете се премести от едно училище в друго, или в друг град, то да си знае учебника. В момента и учителите са страшно затруднени.

Един учител по биология чете от 9 учебника един урок

Това е истинско безумие. Сега помолих г-жа Кунева да накара всички държавни служители в МО да подпишат една декларация, че не участват при списването на учебниците. Както учителят подписва декларация, че не може да дава частни уроци на собствените си ученици.

- А не мислите ли, че това е предпоставка да почнат да се крият. Сега поне им виждате имената, понеже са суетни и се записват в авторските колективи на учебниците...
- Може и да сте права...

- А каква е вашата визия за промяна на българското училище, та то да излезе от кризата?
- Нашата идея е цялата социална политика на държавата да минава през образованието. Детски надбавки и социални помощи да получават само родители, чиито деца посещават училище. Хиляди пъти сме поставяли този въпрос пред Министерството на труда и социалните грижи, но предложението не се възприема. В момента това министерство отделя

за надбавки и помощи 400 млн. лева

Аз съм и против безотчетните 4 млн. годишно – по 250 лева, които се отпускат на социално слаби семейства, с презумпцията , че ще си подготвят децата за училище. Защото на практика тези пари не се използват за това и сме свидетели как си водят детето на 15 септември в училище от кумова срама и 3 дни след това него вече го няма. Ако ученикът има по-малко от 16 присъствени дни в месеца в училище, родителите трябва да бъдат лишени от надбавки.

- Учениците обаче нито при отсъствия, нито при хулигански постъпки се изключват, защото на всяко училище му липсват бройка ученици, за да си задържи учителите...
- Е, да, и за това сте прави. Когато порочните практики са обвързани с икономиката на джоба е трудно да бъдат изкоренени. Имаме прекрасни учители и педагози и е много тъжно, че при техния потенциал, в обществото открито се говори за опростачване на нацията.


Едно интервю на Еми МАРИЯНСКА
CHF CHF 1 2.00269
GBP GBP 1 2.28725
RON RON 10 3.9325
TRY TRY 100 5.59629
USD USD 1 1.80911