Stern: Ще му потрябва ли на Су-35 неговата свръхманевреност в Сирия?

Избрано 04.02.2016 17:23

Появяването на най-новия руски изтребител Су-35С в авиобазата Хмеймим в Сирия предизвика интереса на световните медии. Публикации му посветиха немското списание Stern, както и американските издания The National Interest и The Washington Times.
Западните медии: „Отличен и много опасен”

Изданието Stern е категорично, че сега Су-35С е считан за най-опасният изтребител в света, ако не се счита американският самолет F-22.

Списанието отбелязва, че самолетът има изключително висока маневреност, оборудван е с нова радиолокационна станция „Ирбис” (фазирана антенна решетка) и подобрени двигатели. Изданието обръща внимание, че макар да има високи характеристики, Су-35 струва достатъчно евтино в сравнение с най-добрите западни образци. Stern прогнозира на руския изтребител успех на световния оръжеен пазар, като експортът на 24 машини за Китай ще започне към края на тази година.

The National Interest цитира високопоставен чиновник от Пентагона, който нарича тези изтребители „отлични и опасни самолети, особено ако бъдат построени в по-голямо количество”. Чиновникът сравнява Су-35 с американските самолети и отбелязва, че на F-15 и F/A-18E ще им бъде изключително трудно.

Су-35 има два турбореактивни двигателя АЛ-41Ф1С с управляем вектор на тягата във вертикална плоскост (нагоре и надолу), които осигуряват свръхманевреността на самолета. Казано на обикновен език, когато пилотът издърпва прекомерно към себе си пилотажния лост, но аеродинамичните кормила на крилото и стабилизаторите не успяват да осигурят необходимото маневриране, автоматиката сама „преценява” кога и доколко да отклони соплата на двигателите. Пак автоматиката балансира изтребителя и запазва неговата управляемост да лети на задкритични ъгли на атака.

И все пак какво наложи Су-35 да се озове в Сирия, след като там няма условия за използване на неговите изключителни качества? Мотивите са същите, както и разполагането в Латакия на ЗРК С-400, които едва ли ще бъдат използвани. Парадоксът е, че самото им присъствие там прави наличието им излишно. Това, както отбелязва вестник The Washington Times, е сигнал за Турция, че „новият шериф” в Сирия налага свои правила и гарантира спазването им. Те гарантират сигурността на своите самолети в цялото въздушно пространство на Сирия.

Има и втори мотив за изпращането на Су-35 в Сирия. Този изтребител, както и Су-30, са многоцелеви, което означава, че той е еднакво пригоден ефективно да се противопоставя на враждебни самолети и да нанася удари по земни цели. Русия не може да пропусне да използва Сирия като боен полигон за изпробване на цялата си нова техника, включително Су-25.

Характеристики на изтребителя Су-35

Едноместният Су-35 се отнася към поколението 4++. Единствено го отличава от „пето поколение”, че не е направен по технологията СТЕЛТ, но той компенсира това с ефективните си средства за радиолокационни смущения, които „заглушават” противника. Основното му отличие във външния вид е липсата на предни хоризонтални стабилизатори, чиято необходимост отпаднала отклоняемите сопла на двигателите.

В кабината няма аналогови прибори със стрелки, вместо тях има два големи течнокристални дисплея. Той е първият руски самолет с безинерциален навигационен комплекс (БИНК), който събира и анализира цялата полетна информация, осигуряваща излитането и завръщането на самолета на своето летище.

ТАКТИКОТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ
Дължина – 22 м;
Максимална маса при излитане – 34,5 тона, нормална – 25 тона;
Максимална скорост – 2500 км/час;
Максимална далечина на полета с подвесни резервоари – 4500 км;
Тяговъоръженост – 1,1 при нормално полетно тегло;
Практически таван – 20 хил. м.;
Разполага с 12 външни възела за окачване на боен товар (бомби и ракети) до 8 тона;
Има вградено 30-мм оръдие;
Общ ресурс на двигателите – 4000 часа, междуремонтен – 1000 часа;
Цена – 40 – 65 млн. долара (2013).

Публикацията е подготвена от Ганчо КАМЕНАРСКИ
CHF CHF 1 2.01134
GBP GBP 1 2.2729
RON RON 10 3.93045
TRY TRY 100 5.62332
USD USD 1 1.83233