Тайната зад успеха на китайските смартфон производители

Наука 01.09.2015 15:08

Войната между производителите на смартфони е по-ожесточена от всякога. Производителите се борят за по-големи продажби и разрастване в условия на първо забавяне на продажбите от няколко години насам.

Това ги кара да се борят на няколко фронта – по отношение на цената, иновации и уникалност.

Няколко са възможностите за това производителите да регистрират не само повишение на пазарния си дял, но и на печалбата си в подобни условия. Единият е чрез продажба на допълнителни услуги и аксесоари, а другият чрез по-висок маржин на печалбата при уникалност на предлаганите от тях устройства.

Именно уникалността е в основата на успеха на щатския производител Apple. Компанията се облагодетелства до голяма степен от това, че бе пионер в сектора, но това, което я прави уникална, е нейната операционна система, недостъпна за останалите производители.

В условията на ожесточена конкуренция между производителите на смартфони Apple прибира 93% от печалбата в сектора. Как го постига? С това, че се разграничава от всички останали производители, благодарение на собствената си и наложена операционна система iOS.

За сравнение, най-популярната операционна система в света Android се предлага от всички останали производители на смартфони.

До голяма степен дизайнът и вниманието към детайлите, е друго направление, в което Apple полага сериозни усилия и има конкурентни предимства. Те обаче в много по-голяма степен могат да се копират от недобросъвестни конкуренти.

В свят, доминиран от няколко големи производителя на дисплеи, камери и чипове, (предопределящи до голяма степен еднакви компоненти в почти всички смартфони), на потребителите им е много трудно да намерят нещо, което да „оправдава“, премийната цена на един продукт спрямо друг.

Не е чудно, че в такава унифицирана среда водещият производител на смартфони в света – Samsung губи позиции за сметка на китайски производители, които успяват да намерят пътя към минимизиране на разходите и увеличаване на пазарния си дял на база ценова конкуренция.

Още една причина, обаче, се крие зад успеха на китайските производители (освен възможността да поддържат по-ниски производствени разходи). Те много по-рано и навреме осъзнаха нуждата от това да се разграничат от останалите, за да бъдат успешни.

Уникален бизнес модел бе представен от китайската компания Xiaomi, превърнала се в най-бързоразвиващата се компания в сектора. Благодарение на изцяло онлайн-модела си на продажби, тя пести сериозни разходи от търговска мрежа, реклама и складови запаси. Това съдейства компанията да се превърне в петия най-голям световен производител на смартфони само за пет години от съществуване.

Xiaomi успява да поддържа изключително ниски цените на своите устройства, благодарение на договорените големи отстъпки от производителите на части, в условията на огромни поръчки.

Компанията поддържа относително малък брой модели, което й позволява с много голяма точност да планира нужните си доставки, което и позволява пък да изисква повече от доставчиците си. Тя също така доби изключителна популярност, благодарение на факта, че в голяма степен комира Apple, което и донесе и прякора „китайският Apple”.

Този успешен модел на изцяло онлайн бизнес вече се прилага и от някои от най-големите световни производители – отново китайски компании като Lenovo и Huawei.

На китайски компании се пада честта често да са пионерите при въвеждането на редица новости на пазара. Ето някои от тях:

Китайският производител на смартфони Vivo разработи смартфон, предназначен за маниаците на тема „селфита“. Предната камера на новия модел на компанията X5 Pro е 32-мегапикселова. Компанията държи още един рекорд – за най-тънък смартфон в света. Моделът X5 Max е с дебелина от едва 4.8 мм.

Huawei представи съвсем скоро уголемена версия на емблематичния си смартфон P8, който е с най-големия дисплей в света. P8max ще е с 6.8-инчов дисплей с HD-резолюция.

Отново на китайски производител на смартфони се пада честта да произвежда модела с най-издръжлива батерия. Моделът Gionee Marathon M3.

Китайската компания OPPO създаде първия смартфон с въртяща се камера в лицето на модела N3.

Компанията ZTE пък обяви, че ще пусне на пазара може би първия в света смартфон с дисплей от 4K - това е моделът Star 3./profit.bg

CHF CHF 1 2.02049
GBP GBP 1 2.28431
RON RON 10 3.93021
TRY TRY 100 5.63146
USD USD 1 1.83594