Германските компании лобират за своите интереси в училищата
Избрано 17.08.2015 08:14
Представителите на бизнеса искат да формират у децата привързаност към марките и да им наложат определен начин на мислене", заяви Феликс Камела от организацията за контрол на лобизма LobbyControl. Децата са бъдещите потребители. Представителите на бизнеса разбират това и се опитват още в училище да привлекат техния интерес към своите продукти.
През август приключват училищните ваканции в 9 от 16 федерални провинции на Германия. Тийнейджърите започват да учат, но освен стандартните предмети, като математика, физика или немски език те разглеждат теми, с които им предстои да се сблъскат в ежедневието.
"Да живея под наем или да си купя жилище – как искам да живеят в бъдеще?" - така се нарича един от учебниците за 8-10 клас на германските училища. Основната идея на учебното пособие е, че в действителност животът под наем не е най-добрият вариант. Германските ученици научават за "емоционалното значение" на собствения дом и увеличаването на възможностите за собственото си развитие. И естествено – колко по-евтино е да си купиш собствен дом, отколкото да живееш под наем. Това че учебникът е издаден от... Обединението на частните строителни спестовни каси не се споменава в него.
Това е само един от примерите за това как представителите на бизнеса разпространяват тенденциозни материали в германските училища. Изследователи от Университета в Аугсбург установиха, че 16 от 20-те най-големи германски компании предлагат свои учебни материали. Компаниите предоставят тези материали безплатно в интернет, но тяхната дейност далеч не е безкористна.
"Представителите на бизнеса искат да формират у децата привързаност към марките и да им наложат определен начин на мислене", заяви Феликс Камела от организацията за контрол на лобизма LobbyControl. "Колкото по-рано започват, толкова по-големи са шансовете им за успех. Представите на децата за света все още не са напълно формирани", убеден е експертът.
Компаниите искат да обвържат децата към себе си
Още в началното училище някои компании използват тенденциозни материали и дори открита реклама. Производителят на храни Dr. Oetker е създал за учениците от малките класове безплатен учебник "Печи с нас". Следвайки стъпките в него, децата могат да си сготвят ястия, за които са необходими съставки, произвеждани предимно от тази компания. Децата също така научават от учебника как Dr. Oetker е изобретил главния продукт на компанията – бакпулвера. В интернет концернът предлага екскурзия в "Света на Dr. Oetker", където децата могат да експериментират с фирмения бакпулвер.
Много родители смятат, че лобизмът в училищата е неприемлив. "Като баща искам моите деца да учат в максимално независима атмосфера. Бих желал те самите да могат да вземат решение какво да правят в бъдеще", заяви Волфганг Пабел от Федералното обединение на родителите. "Задачата на училищата и учителите е да установят кой е автор на едни или други учебници и какви интереси те представляват. Ако това е невъзможно да бъде установено, тогава тези материали нямат място в училище", категоричен е той.
Много преподаватели осъзнават своята отговорност при избора на учебни материали. Експертите от Федералното общество за защита на потребителите са достигнали до извода, че учителите се отнасят по-скоро скептично към корпоративните учебници. Но ако въпросът засяга пенсионните осигуровки, производството на храни или тарифите на мобилните оператори, те в повечето случаи нямат възможност за избор: стандартните учебните не засягат тези важни въпроси. В такова положение учителят трябва сам да реши, кой материал е тенденциозен, и кой не е. В Германия до ден-днешен отсъства държавно учреждение, към което учителите могат да се обърнат, ако се съмняват в целесъобразността на използването на един или друг учебен материал. /БГНЕС
През август приключват училищните ваканции в 9 от 16 федерални провинции на Германия. Тийнейджърите започват да учат, но освен стандартните предмети, като математика, физика или немски език те разглеждат теми, с които им предстои да се сблъскат в ежедневието.
"Да живея под наем или да си купя жилище – как искам да живеят в бъдеще?" - така се нарича един от учебниците за 8-10 клас на германските училища. Основната идея на учебното пособие е, че в действителност животът под наем не е най-добрият вариант. Германските ученици научават за "емоционалното значение" на собствения дом и увеличаването на възможностите за собственото си развитие. И естествено – колко по-евтино е да си купиш собствен дом, отколкото да живееш под наем. Това че учебникът е издаден от... Обединението на частните строителни спестовни каси не се споменава в него.
Това е само един от примерите за това как представителите на бизнеса разпространяват тенденциозни материали в германските училища. Изследователи от Университета в Аугсбург установиха, че 16 от 20-те най-големи германски компании предлагат свои учебни материали. Компаниите предоставят тези материали безплатно в интернет, но тяхната дейност далеч не е безкористна.
"Представителите на бизнеса искат да формират у децата привързаност към марките и да им наложат определен начин на мислене", заяви Феликс Камела от организацията за контрол на лобизма LobbyControl. "Колкото по-рано започват, толкова по-големи са шансовете им за успех. Представите на децата за света все още не са напълно формирани", убеден е експертът.
Компаниите искат да обвържат децата към себе си
Още в началното училище някои компании използват тенденциозни материали и дори открита реклама. Производителят на храни Dr. Oetker е създал за учениците от малките класове безплатен учебник "Печи с нас". Следвайки стъпките в него, децата могат да си сготвят ястия, за които са необходими съставки, произвеждани предимно от тази компания. Децата също така научават от учебника как Dr. Oetker е изобретил главния продукт на компанията – бакпулвера. В интернет концернът предлага екскурзия в "Света на Dr. Oetker", където децата могат да експериментират с фирмения бакпулвер.
Много родители смятат, че лобизмът в училищата е неприемлив. "Като баща искам моите деца да учат в максимално независима атмосфера. Бих желал те самите да могат да вземат решение какво да правят в бъдеще", заяви Волфганг Пабел от Федералното обединение на родителите. "Задачата на училищата и учителите е да установят кой е автор на едни или други учебници и какви интереси те представляват. Ако това е невъзможно да бъде установено, тогава тези материали нямат място в училище", категоричен е той.
Много преподаватели осъзнават своята отговорност при избора на учебни материали. Експертите от Федералното общество за защита на потребителите са достигнали до извода, че учителите се отнасят по-скоро скептично към корпоративните учебници. Но ако въпросът засяга пенсионните осигуровки, производството на храни или тарифите на мобилните оператори, те в повечето случаи нямат възможност за избор: стандартните учебните не засягат тези важни въпроси. В такова положение учителят трябва сам да реши, кой материал е тенденциозен, и кой не е. В Германия до ден-днешен отсъства държавно учреждение, към което учителите могат да се обърнат, ако се съмняват в целесъобразността на използването на един или друг учебен материал. /БГНЕС
CHF | 1 | 2.02049 |
GBP | 1 | 2.28431 |
RON | 10 | 3.93021 |
TRY | 100 | 5.63146 |
USD | 1 | 1.83594 |
Последни новини
- 08:31 Митов в писмо до Главчев: Оттеглям се заради президента, потвърди проруска ориентация
- 22:04 Хороскоп за събота, 20 април 2024 г.
- 21:21 НС реши: Министърът на енергетиката да предоговори газовото споразумение с "Боташ"
- 21:14 2 май ще е неучебен за всички ученици в страната
- 19:37 Блинкен обвини Китай, че помага на Русия във войната в Украйна
- 19:26 Гърция спаси 198 плажа от концесионери, чадъри и шезлонги
- 19:17 Сидни Суини отговори на критиките, че "не е красива и талантлива"
- 19:08 Младши сержант е осъден окончателно на 7 години затвор за убийство на полицай в Пловдив