В КТБ са теглени необезпечени кредити за 30 млн. евро - зад тези фирми седят и политици, и депутати!

Избрано 05.07.2015 15:57

Валентин НИКОЛОВ от Патриотичния фронт е председател на парламентарната Комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика. Икономист. Бизнесмен. Бил е депутат и председател на същата комисия в 41-вото Народно събрание. Ексклузивно пред “ШОУ” Иванов разкрива какво пише в доклада за КТБ, който прокуратурата най-сетне разреши на депутатите от Комисията за борба с корупцията да прочетат, и първо пред народното издание съобщава какви най-шокиращи сигнали за корупция по висшите етажи на властта получи комисията през първата половина на годината.
- Скоро след предишното ви интервю за “ШОУ”, в Комисията за борба с корупцията получихте доклада на Комисията за публичен надзор над регистрираните одитори за казуса „КТБ”, който в началото отказваха да ви дадат под предлог, че се извършват следствени действия. Как ще коментирате съдържанието му?
- След интервюто за “ШОУ” и мой разговор с главния прокурор, още на следващия ден ние получихме цялата документация от 250 страници. Всеки член на комисията се запозна с нея. В него фигурират фирмите, които са теглили необезпечени кредити от КТБ в размер на 20-30 млн. евро. Зад тези фирми съм сигурен, че стоят и политици, и депутати!

Излязохме с доклад, в който заявяваме, че този документ трябва да бъде публично оповестен. Но това може да стане едва след падането на банковата тайна за банки, обявени в несъстоятелност. Тогава и специализираната комисия за КТБ в парламента ще излезе с доклад. В него ще бъдат визирани и фирми, и политици като физически лица, които са теглили кредити, които са имали депозити с преференциални лихви и т. н.

- Какви сигнали за корупция на лица, заемащи публични длъжности, получихте от началото на годината до сега?
- Направихме отчет на сигналите, постъпили и разгледани в Комисията по корупцията, за лица, заемащи публични длъжности.

Най-много са сигналите срещу кметове на общини

Те са свързани с нарушения на Закона за обществените поръчки, с твърдения за злоупотреби, за незаконно усвояване на средства от Европейския съюз. Ние сме разгледали сигналите, дали сме им направление към компетентните органи. На много места са започнали финансови ревизии от Агенцията за държавна финансова инспекция, за други имаме и отговор от прокуратурата, някъде са образувани и досъдебни производства.

- Кои са по-фрапиращите случаи?
- Получихме сигнал срещу Община Ботевград с твърдения за злоупотреби с бюджетни средства, включително и от ЕС. Посочват се нарушения на Закона за обществените поръчки и нанесени значителни щети на общината. Вече има образувано и досъдебно производство и кметът беше разпитан преди дни.

Имаме сигнал срещу директора на Районната здравно осигурителна каса в Монтана с твърдения за източване на касата със 70 000 лв., с 5200 лв. и др. НЗОК предложи образуването на дисциплинарно производство, прекратяване на индивидуалния договор от директора и възстановяне на неоснователно получените суми от 72 740 лв. и санкции в размер от 45 800 лв. до 114 500 лв.

Имаме сигнал със съмнение за извършена корупционна сделка от екскмета на община Разлог относно продажба през 2006 г. на 16 дка общинска земя в курортното село Баня на фирма, като цената от 358 590 лв. е с около 10 пъти по-ниска от пазарната към този момент. Изчакваме отговор от Агенцията за държавна финансова инспекция.

Имаме сигнал срещу кмета на община, град Ракитово, в който се твърди, че в качеството си на длъжностно лице е изразходвал 30 000 лв. за двойно финансиране на един и същи обект. Възложена е допълнителна проверка на ДАНС и Агенцията за държавна финансова инспекция.

Постъпил е сигнал за наличие на конфликт на интереси от страна на зам.-кмета на община Ловеч във връзка с това, че съпругата му е назначена за ръководител на три дома за деца с увреждания, които са създадени по европейски проект. Бенефициент е общината, а зам.-кметът отговаря за финансите. Сигналът е изпратен на Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси.

Имаме сигнал срещу кмета на община Левски със съмнения за злоупотреба с финансови средства и нанесена щета на общинския бюджет във връзка с проведения шампионат по мотокрос. Твърди се, че кметът е изхарчил над 150 000 лв. за два дни без предназначение. Сигналът е изпратен на Агенцията за държавна финансова инспекция за проверка.

Имаме сигнал и срещу кмета на община Севлиево за нарушения на Закона за кадастъра и имотния регистър, за превишаване на правомощията, с които разполага, за изменението на регулационния план на населеното място.

Получен е и сигнал с твърдения за извършени закононарушения от страна на директора на Сатиричен театър “Алеко Константинов” – конфликт на интереси и злоупотреба със служебно положение с цел финансово облагодетелстване. Ще се извърши одит. ВКП е изпратила сигнала до Районна прокуратура-София за проверка.

За община Банско имаме твърдения за извършени закононарушения от страна на длъжностни лица от общината и от началника на Службата по кадастър – Благоевград.

За Столична община имаме сигнал, съдържащ твърдения за неправомерно изразходване на бюджетни средства за адвокатски хонорари на конкретно адвокатско дружество в размер на 108 000 лв.

Имаме сигнал с твърдения за наличие на корупционни практики от страна на ректора и Техническия университет във Варна и неговия помощник. Става дума за Оперативна програма на стойност над 6 млн. лв. и неизпълнение на договор. Финансовата инспекция е съставила актове и са наложени глоби. Уведомена е Окръжна прокуратура-Варна.

Получен е и сигнал с изразени съмнения за

нерегламентирани връзки на лица от престъпния свят с конкретно посочени магистрати, прокурори

от Окръжна прокуратура и адвокати от гр. Ямбол. Сигналът е изпратен до Главна прокуратура за проверка.

Имаме и сигнал с изразени съмнения за нерегламентирано разпределение на прокурорски преписки в Окръжна прокуратура – гр. Варна. Сигналът е изпратен на Инспектората на ВСС за проверка.

По сигналите за нарушение на парламентарната етика, комисията не можа да излезе с решение, защото ние не разполагаме със санкциониращи функции. Наскоро имахме разговор с председателя на Народното събрание Цецка Цачева, която най-тържествено обеща в най-скоро време да направим промени в Правилника за организация и дейността на Народното събрание и да спазим препоръката на ГРЕКО - група държави срещу корупцията, в която влизат 44 страни, включително и България.

- Каква е тази препоръка?
- ГРЕКО е много сериозна организация. Ние с тях контактуваме постоянно. Преди доклада имахме поставени от тях около стотина писмени въпроси, свързани с корупцията, с Правилника за организация дейността на Народното събрание, с конкретни дела, заведени срещу народни представители, и хора, заемащи публични длъжности. Ние отговорихме на всички. Преди доклада те ни изпратиха и препоръки.

Една от тях е Правилникът за дейността и организацията на Народното събрание, който се отнася до етичните норми на поведение и засяга нашата комисия, да бъде променен и да има възможност за налагане на санкции. Сега такива няма - комисията ни не може да налага санкции на депутатите при нарушаване на етични норми на поведение. Комисията ни по етика не може да функционира. Даже и морално не можем да санкционираме колегите си. Ако това не се промени, по-добре да няма Комисия по парламентарна етика.

- Срещу кои депутати има сигнали за нарушаване на парламентарната етика?
- Има сигнал от ДПС срещу Цецка Цачева за неправомерно отнемане на думата на депутат, и срещу Валентин Касабов за негово изказване от парламентарната трибуна.

Аз съм лично потърпевш от Илиян Тодоров от “Атака”, срещу когото съм завел гражданско дело за обида по време на изпълнение на служебните ми задължения като председател. Лицето си позволи да ме обиди, като ме нарече “малоумник” по време на заседание на комисията. Пред цялата комисия, пред журналисти! Всичко е документирано в стенограмата, има аудиозапис. Колегите бяха възмутени и искаха да му разгледаме поведението. Отказах, защото, пак повтарям, ние нямаме санкциониращи функции. Ние не можем да накажем Илиян Тодоров. Затова именно аз заведох гражданско дело срещу него и той ще бъда съден. Искът не е
много голям, за 7000 лв., но тук не става дума за пари, а просто това лице трябва да си получи заслуженото, а аз да защитя името си. Можех да си потърся правата и по Наказателния кодекс, но имайки предвид колко е мудна съдебната система, предпочетох да заведа гражданско дело за обида.

Имам две спечелени дела срещу Волен Сидеров за клевети и обиди

– едното окончателно, той си е платил санкцията от 3500 лв., другото е спечелено на първа инстанция и той обжалва.

- Докъде стигнахте със сигнала за апартамента, купен на безценица от депутата Мустафа Карадайъ?
- Когато Мустафа Карадайъ през 2003 г. е бил зам.-шеф на Агенцията за следприватизационен контрол, неговият шеф дава разрешение да му бъде продаден държавен апартамент. Тогавашният областен управител Росен Владимиров му разписва. И в крайна сметка данъчната оценка на апартамента, която е около 55 000 лв., е свалена на 24 000 лв. За пазарната оценка не говорим, защото тя е над 100 000 лв.! Прави му се и втори жест, пак със заповед на шефа на Агенцията за следприватизационен контрол, и му разрешава да заплати за апартамента само 25 процента в брой, или 6156 лв., а остатъкът до 24 000 лв. да изплати в компенсаторни бонове, които към онзи момент вървят между 15 и 30 стотинки. По този начин в крайна сметка Карадайъ купува апартамент около 100 кв. м в кв. “Овча купел” в престижен блок, където живеят депутати и дипломати на безценица.

Имаме намерение нашата комисия да изиска всички документи от областния управител на София и да поиска прокуратурата да извърши проверка за всички жилища, закупени от публични лица от 2001 да 2009 г., когато влиза забраната за продажба на държавни жилища. Защото според публикации в медиите, освен лица, които са заемали публична длъжност, много служители на областната администрация в София са се възползвали пък от друга схема. Те са закупували жилища в неатрактивни квартали, с ниска стойност и са ги заменяли с други – по-големи, в престижни квартали, като са доплащали някакви мижави пари. Всичко това трябва да излезе наяве и да се види с колко е ощетена държавата в този период, кой е давал разрешенията, защо са намалявани данъчните оценки, има ли извършени престъпления. Това ще го каже прокуратурата и другите компетентни органи. За да се разбере дали държавни служители и лица, заемащи публични длъжности, включително и депутати, са се възползвали от служебното си положение и са закупували апартаменти на безценица. Това трябва да го знае обществото!

- Вие сте премахнали разглеждането на анонимни сигнали за корупция в комисията...
- От опита ми в 41-вото Народно събрание, забелязах, че много хора използват тези сигнали като “пощенска кутия” с цел да наклеветят и омаскарят някого. Имаше обаче отпор от членовете на комисията от “Атака”, които настояваха да се разглеждат и анонимни сигнали.

Имаше слухове, че в предни комисии депутатите са ползвали “услугите” на членове на своите партии да пишат анонимни сигнали и по
този начин да са саморазправят с политическите си опоненти. Особено опасно е това преди избори, когато страстите се развихрят.

В Закона за предотвратяване на корупцията сред лица, заемащи публични длъжности, който се готви да приеме Народното събрание и Меглена Кунева обикаля парламентарните групи, за да го представя,

тя е заложила една бомба със закъснител

И това е разглеждането на анонимни сигнали. Тези правомощия, които ще дадем на бъдещото национално Бюро за предотвратяване на корупцията, могат да доведат до страхотни скандали в държавата и до политически репресии. Защото това бюро ще има неограничена власт. И по един анонимен сигнал ще има опасност да бъде разсипан животът на всяко едно лице, заемащо публична длъжност, дори в крайна сметка от сигнала да не излезе нищо. Категорично съм против да се разглеждат анонимни сигнали.

Според Кунева, Бюрото за предотвратяване на корупцията ще бъде около 100-ина човека и ще има директор и зам.-директор. Директорът ще бъде определян от Министерския съвет и назначаван от президента. Но президентът няма да има право да отказва назначение повече от един път... Ако законът даде право на самия директор да взема решение кой анонимен сигнал да бъде гледан, това изобщо не ме успокоява - един човек ще решава и ще определя някакви критерии – това е много опасно!

Но ако с този закон бъде създадено национално бюро, което да обединява всички досегашни неефективни органи за борба с корупцията и то заработи бързо и ефективно, като вземе на прицел олигарсите, а не да се занимава с дребни риби, с което само да отчитаме дейност пред Европейския съюз, ще бъде добре за държавата.

Предвижда се до ваканцията на парламента този закон да бъде приет.

- Трябва ли да копираме опита на Румъния в борбата с корупцията? Там висши политици, осъдени за корупция, отидоха зад решетките...
- Трябва да се поучим, но не трябва да копираме. В Румъния нещата стоят по един начин, в България - по съвсем друг. Там групировки през 90-те години нямаше, у нас обаче имаше.

СИК, ВИС и сие управляваха държавата

Да не говорим, че някои продължават да го правят. В Румъния беше запазена в голяма степен държавната собственост. Селското стопанство не беше разбито като в България. Там службите и правоохранителните органи са били винаги на много по-високо ниво от България. В Румъния след промените не се крадяха коли, за разлика от България. Хората имат респект към властите.

- Как гледате на акция “дрон” и разкритията, които бяха направени за някои кметове?
- Има малко предизборна пушилка в тази работа. Кога - сега ли разбрахме за имотите на кметовете? Малко се преиграва предизборно! Тези “разследвания” не знам как да ги нарека. Къде бяха медиите досега? Това е заиграване във връзка с предстоящите избори.

- Вие самият богат човек ли сте?
- Аз също имам имоти по морето, но съм ги придобил, преди да вляза в политиката. Декларирани са в Сметната палата. Декларирал съм и 70 000-80 000 лв. Така че, колкото и да се мъчат някои хора да ме злепоставят - няма как да стане!

От 25 години съм в частния бизнес и не мога да бъда упрекнат, че съм крал отнякъде, защото не съм заемал нито държавни, нито общински служби. Занимавам се с ресторантьорство и туризъм в Балчик и Кранево – имам семейни хотели и къщи за гости. Големи хотели нямам! /смях/

Но всичко е придобито, преди да стана депутат, даже, откакто съм депутат, не само че не съм придобил, но и съм се разделил с някои от имотите си.

- Не можете да се сравните с Бареков и декларираните от него 4 милиона...
- Е,

Бареков е богат човек! Интересно как е забогатял?...

Явно, под покровителството на Цветан Василев е напреднал доста финансово. Щом ги е декларирал, значи има как да ги докаже.

Бареков и сега не е за оплакване. Като евродепутат приходите месечно са му около 50 000 евро – заплата, за сътрудници, за офиси, представителни на ден около 300 евро...


Едно интервю на Валерия КАЛЧЕВА
CHF CHF 1 1.99351
GBP GBP 1 2.28037
RON RON 10 3.93361
TRY TRY 100 5.60402
USD USD 1 1.80827