Астрономите откриха планета с „адска” атмосфера

Наука 13.04.2015 14:33

Международна група планетолози изясни, в атмосферата на неотдавна откритата екзопланета HD189733b действително царят адски условия – температурата на въздуха надвишава 3000 градуса по Целзий, а скоростта на вятъра - 1000 км в час (скоростта на звука там е над 1100 км/час). Резултатите са публикувани в списание Astronomy & Astrophysics.
За последното десетилетие планетолозите откриха няколко хиляди екзопланети, но само част са „в зоната на живота”, където има вода в течен вид. Там обаче атмосферата може да е парникова, а температурата да е с непоносими и дори адски температури.

Орелен Витенбах от Университета в Женева и неговите колеги са намерили крайно екстремален пример за такава планета с „адска” атмосфера, докато изучавали облак във въздушната обвивка на новооткритата екзопланета HD 189733b по данни на наземния спектрометър HARPS и космическата обсерватория „Хабъл”.

Тази планета е типичен газов гигант от класа „горещи юпитери”, която заслужи вниманието от страна на астрономите заради относителната близост до Земята и необичайно синьото оцветяване на неговата атмосфера. За това време учените са успели да я фотографират в различни честотни диапазони, намирайки в нейната атмосфера въглеводороди, вода и силиций, а така също да изяснят, че звездата, около която планетата обикаля, постепенно „издухва” газовата му обвивка.

Учените прибягват до различни хитрости за наблюдението й. Например Витенбах забелязал, че облакът на HD 189733b съдържа малко повече натрий. Това станало ключ към разгадаване на атмосферата – нейната температура и скоростите на вятъра./БЛИЦ