Шефът на легия „Антимафия”: Паскал и Истимарото въртят контрабанда за милиони с покровителството

Крими 12.04.2015 21:29

Легия "Антимафия" е създадена през 2007 г. и се занимава с антикорупционните практики по висшите етажи на властта.

Григор Здравков е неин шеф и неведнъж е разкривал скандални корупционни схеми, както и задкулисните действия на управляващите през годините, независимо от тяхната партийна принадлежност. Ексклузивно за “ШОУ” той разкрива и кой стои зад разбития контрабанден канал за цигари през свиленградската митница!

- Какво разкри последната акция на ДАНС на митница - Свиленград?
- При последната акция се оказа, че за период по-малко от 24 часа в България през “най-сигурната ни граница” - българо-турската, могат да преминат 6 ТИР-а безпрепятствено, които са декларирани от турска страна като цигари, а в България по документи не са влезли. Четири от тези шест ТИР-а още не могат да ги намерят! Физически те не съществуват на територията на България! Няма ги и шофьорите на тези камиони!

- Как се случва това?
- От турците цигарите се обявяват като транзит. Тези цигари, мога да се обзаложа, че идват от Кипър или безмитна зона Мерсин, в България влизат и въобще не се обявяват! След това на шофьора се дава една фалшива транзитна декларация с друг вид стока - дали ще е захарни изделия или плодове, няма никакво значение. Това, което не казват от следствието, е колко пари са оставяни „бакшиш” и доколко високо в агенция “Митници” стига този канал!

- Колко обикновено са „бакшишите”?
- Обикновено сумата, която се дава на митническите служители, плюс тази за граничните полицаи е

100 000 лева на камион!

А цигари минават и с бусове, минават и в тайници на леки автомобили…

Следствието казва, че за 15 дена са минали 18 ТИР-а! Минимум като камиони поне един преминава през свиленградската митница, без да плаща мита! Митата и ДДС, което трябва да плати на държавата един камион, пълен с цигари, е около 1 млн. и 500 хиляди лева! А печалбата за митничарите е 100 000 лева!

Но това са пари, които се плащат само на границата. За да може този камион да стигне до края на дестинацията, в случая - Пловдив, се плаща и на полицаи, които да го съпровождат. Тъй като в този камион освен цигари няма друга стока, тъй наречената “тапа”, която да ги прикрие, когато патрулка или митническа мобилна група го спре, този камион “гори”!

Има и един много по-голям проблем – разпространението на цигари. В Пловдив, както твърди прокуратурата, влизат 17 камиона на месец, в които има 17 000 бокса по 500 кутии. Някой трябва да прави дистрибуция и зареждане на нелегалните складове! Това без “покриване” от полицаи няма как да стане!

Говоря точно за този разбит канал! От дълго време нямаше JIN LING, с PRESIDENT, другата марка, която е хваната, е зарита цяла България!

Част от тези цигари са отивали към Европейския съюз. Стигали са до Пловдив, оттам са пренатоварвани на друг камион, който не е напускал страната в скоро време, и вече като вътрешнообщностна сделка поема към Франция и към Германия.

- Знаете ли вие кой е организаторът на този канал?
- От следствието твърдят, че организаторът на този канал е небезизвестният Паскал.

Ако това е вярно, този канал напълно покрива една друга схема, която се е разигравала през 1998 г. пак в митница - Свиленград, само че през границата ни с Гърция. По същия начин влизат ТИР-ове от гръцка страна, има и арабска връзка. Цигарите тук въобще не са се обмитявали! Каналът е разбит от тогавашното НСС с шеф ген. Атанас Атанасов. След това въпросният Паскал, който е обявен официално за организатор на канала, не е дори сред свидетелите!

- Кой е Паскал?
- Т. нар. Паскал или Николай Николов, е родом от Хасково, около 50-годишен е. Според справката, с която разполагаме, това е много известна фигура в региона, която се занимава като се започне с контрабанда на цигари и се стигне до контрабанда на наркотици.

Негов ортак е Илиан Стефанов – Истимарото.

Паскал е продукт на небезизвестния мотел “Изворът на белоногата” - нещо като софийската “Магура”,

откъдето тръгват всичките „герои”, включително и небезизвестният Брендо!

Най-големият му конкурент в този бизнес му е Иван Тодоров-Доктора. Те винаги са били във война! Той също е от Хасково. “Изворът на белоногата” е бил основният пункт за разпределяне на каптагона. Оттам започват пътя си всичките бандити от Хасковски регион!

Паскал е типичен представител на човек, който в началото на 90-те под зоркия поглед на местната Държавна сигурност в Хасково се занимава с всякакъв вид контрабанда. Паскал е създаден от ДС! И с каптагон се е занимавал малко преди 1989 г. Много “светла” личност! Според колегите от митниците, които ни съдействат, има данни, че поне от 14 години той се занимава със стратегиране и разпространяване на наркотични вещества.

- Къде е сега Паскал?
- В момента Паскал би трябвало да е жив и здрав в Хасково, ако не се крие от правоохранителните органи… Разработки в службите сочат, че част от ръководството на свиленградската митница са в много близки отношения с Паскал и Истимарото. Имаме материали, които сме предали в прокуратурата!

В много тесни връзки е с арабската общност в Пловдив, която му осигурява логистиката за купуването на цигарите от такива зони като Дубай, Кипър и т. н. Също така ползва техни фирми за “пране” на пари.

Имаме сигурни данни, че продължава дейността си. Абсолютно сме убедени в това, което казваме!

- По върховете на митница - Свиленград през последните години беше доста “ветровито”...
- Зам.-началник на митница - Свиленград е Георги Костадинов Георгиев, който беше хванат с 2 кг наркотици в служебния автомобил, но специализираният съд прецени, че няма достатъчно събрани материали срещу него и го оневини напълно. Лично Ваньо Танов го възстанови като зам.-шеф на митница - Свиленград. В прокуратурата, в ДАНС и най-вече в Инспектората на Министерството на финансите има над 9 страници, в които са описани далаверите в митница - Свиленград! Ние също сме уведомявали и ДАНС, и прокуратурата, и инспектората. Благодарение на това предишният шеф на митницата Тодор Караиванов беше хванат с подкуп!

- След него длъжността шеф на митница - Свиленград изпълнява Стефан Марашев...
- Стефан Марашев е един от най-дългогодишните шефове на митницата. Неговата звезда изгря по времето на НДСВ и Милен Велчев и шефа на Агенция “Митници” Асен Асенов.

Част от тези, които бяха задържани за 24 часа и през чиято смяна са минавали камионите, са колеги на Марашев. Той, преди да стане временно изпълняващ длъжността шеф на свиленградската митница, беше в една от смените, които според прокуратурата по това време са пропускали контрабандни камиони! Ако Стефан Марашев, с около 20 години стаж в системата, не знае за тази далавера, която е изцяло в стил “90-те години” и се нарича

“луда контрабанда вдигната бариера”

не знам за какво става дума! Той е временно изпълняващ длъжността шеф на митница - Свиленград от по-малко от месец! Преди това е бил в една от смените, които са пропускали камионите 45 дни!

Знаем, че прокуратурата е изисквала през митниците проверка от турска страна за тази година и за цялата 2014 г., която може би ще установи над 150 камиона, преминали по същия начин! Въпросът е този канал откога съществува - дали от последното служебно правителство, или е работил и по времето на Орешарски. Това вече е въпрос на доказване.

- Какво се случва по нагоре по етажите на митниците у нас? Имате ли данни за участието на висши митнически служители в този канал?
- Не мога да твърдя със сигурност кой е вземал пари оттам. Това, което може да се каже, е, че отговорност трябва да понесат поне още трима човека от върховете на Агенция “Митници” - зам.-началникът Божидар Алексов, тъй като той отговаря за контрола на акцизните стоки; шефът на Дирекция “Митническо разследване и разузнаване” и самият шеф на агенцията Ваньо Танов. Той навсякъде се хвалеше, че не могат да минават вече контрабандни камиони, тъй като той е оборудвал със скенери всичките ни граници, най-вече морските и “Капитан Андреево”! Е, видяхме, че те минават като на парад!

В Агенция “Митници” и на Свиленград съществува работна група за връзка с турската страна, за да бъдат пресичани всякакви контрабандни канали. Турция е член на Европейския митнически съюз от много време. И това, че не са изисквани периодически справки за рискови стоки като цигари и горива, навежда на мисълта, че не само са нямали желание, а по някакъв начин ръководството на Агенция “Митници” е съпричастно към тези контрабандни канали!

Божидар Алексов е бил длъжен да упражнява контрол на потока от акцизни стоки и да ги следи! Под негово ръководство са и МВР, ДАНС и мобилните групи! Той не е извършил нищо, с което да преустанови този канал!

По време на акцията Ваньо Танов е в Дубай на семейна почивка заедно със съпругата си и още не се е върнал...

- Откъде тръгва кариерата в митниците на Божидар Алексов?
- От средата на 90-те години той е кадър на Столична митница от групата на Красимир Николов. Той е видна личност в развитието на Агенция “Митници”. От зам.-шеф на Столична митница се издига до зам.-шеф на Агенция “Митници” - поста, който заема сега Божидар Алексов. И назначава като негов наставник Божидар Алексов за шеф на Дирекция “Акцизи”.

Красимир Николов е освободен от поста си след една акция по времето на Цветан Цветанов в складове за алкохол в град София, където на две бутилки с нормален бандерол едната беше с фалшив!

Тогава Ваньо Танов издига Божидар Алексов от шеф на Дирекция “Акцизи” до зам.-шеф на Агенция “Митници”, въпреки че събираемостта от акцизите е много ниска.

- Какви са начините за контрабанда на цигари в България?
- Ето как експерти описват

основните хватки за безпрепятствено минаване на границата:

1. Тапа - Най-често в камион се товарят цигари и се затискат с друга стока. Важно е обемите на декларираната и нелегалната стока да са приблизително еднакви, защото камионът се мери на границата.

2. Кожух - Нелегалната стока се натъпква в различни ниши - естествени или изкуствено създадени в различни превозни средства, а самите те са пълни с легална стока, обикновено безмитен внос или с ниски мита.

3. Затрупване - В превозното средство цигарите се слагат в средата и буквално се засипват с друга стока - трици, шрот, пясък...

4. В жп вагони - Те не се проверяват, защото митниците не ги водят рискови. На границата ги чака организирана група роми. Докато трае проверката на документите на товарния влак, ромите разтоварват цигарите, които най-често са в последен вагон. Изчислено е, че те се справят с 1 вагон за 15 минути. Разновидност на този начин е да се обяви вагонът за изчезнал. Прави се протокол на място и превозвачът се отказва от застрахователно обезщетение.

5. С автомобили - Организаторът на канала купува на роми или социално слаби жигули или друг автомобил комби. Махат се задните седалки и се пренасят цигари. Има си митничар, който отчита какви количества са продадени от турските безмитни магазини и ги сравнява с отчетеното от тартора на ромите. Плащането става на стек. В една кола се събират до 3 мастербокса. За 12 часа се пренася 1контейнер, а за седмица до 900 бокса.

6. С малки бордови коли - Част от тях са с ремаркета. Колата излиза през границата с ремарке и обявява, че ще внася бързо развалящи се стоки. На влизане отпред има зеленчук, отзад - цигари, а ремаркето го няма. Обяснението е, че то се е счупило, а всъщност е откачено и разтоварено малко преди пункта. Понякога се правят и колони от коли, като ремаркетата са на последните от колоната. Документите за всичките са при първия автомобил, който най-често се проверява и в който всичко е изрядно.

7. - През зелена граница - с високопроходими автомобили от типа на военните без ремарке, които влизат у нас по черни пътища. Там договарянето е с Гранична полиция как да се избегне системата, която лови бегълци на принципа на топлинен източник. Чертае се специален маршрут, който се пада в "сянка" на системата и не ги хваща.

8. Трактор или комбайн - Цигарите се крият в т. нар. търбух, където се събира житото. Селскостопанската техника е на лека мярка за контрол, обикновено минава границата без проблем, когато отива да жъне в ниви на съседите. По този начин могат да се пренасят по 30-40 мастербокса на минаване.

9. Връщане на изнесени наши цигари - Няма контрабандни български цигари. Причината е перфектна, работеща от години схема. Произведените у нас количества се изнасят легално навън и след това се връщат нелегално. Всички количества се произвеждат на база договор и платен акциз. Най-често договорът е с държави като Того, Мадагаскар, Гвинея, Танзания. Количествата се плащат средно по 37 доларови цента франко склад на производител. Описаното в договора количество под конвой от МВР заминава на изходна граница и напуска страната. Всеки товар има джипиеси. Изчислено е, че батериите им работят по 40-50 дни. За това време товарът се оставя на склад в безмитна зона, докато падне батерията. Цигарите се изкарват от склада, джиросват се и се продават фиктивно на трети човек. Той намира свободен контейнер, най-често с китайска регистрация, товари ги на кораб и ги връща обратно у нас, но вече декларирани като замразени плодове, най-често от Сирия.

10. Пренасяне по въздух - Най-честата посока е Гърция. Машината излита например от летище Пловдив, но от въздуха иска разрешение за кацане в София, за да зареди. Докато се зарежда там, се разтоварва и после самолетът празен излита в обявената посока.

11. С кораби - Пълни се кораб с цигари, които отиват за трета страна извън ЕС. След като излезе в морето, плавателният съд "сменя профила и силуета", които са записани в паспорта му, и става пълен с боб например, придружен със съответните документи. Пристига в Англия и на пристанището го чакат разтоварачи, които свалят цигарите, докато трае проверката. Там наше "Виктори" върви по 3,5 британски лири за кутия. Печалбата се връща у нас като инвеститорски фондове от Близкия изток, които са с официални регистрации и препират парите от контрабандата. Обикновено при тази схема пътят минава през Ливан, където е едно от най-големите пристанища в света за контейнери и където може да се плаща както с пари, така и да се прави бартер на различни стоки.

12. Износ за Грузия - Срещу определено възнаграждение - тарифа за тамошните митничари и гранични полицаи, се получава печат, че стоката е влязла в страната. Всъщност тя се претоварва и се връща у нас по море.

13. С цистерни за горива - “Празни” цистерни за пренос на газ, натъпкани с цигари от Гърция и Македония към България.

- Какви суми губи годишно България от контрабандата на цигари?
- От контрабанда на цигари според нашите данни България губи на година за около 8-10 млрд. къса, изразено в пари само от акциз това е 1 милиард и 200 - 1 милиард и 500 хил. лв. Към тази сума трябва да се прибави и ДДС-то! Стават 1 млрд. 800 хил. лв. на година!

А официално Агенция “Митници” е заловила от началото на годината досега малко над 1 камион с цигари. За миналата година е заловила 4 камиона! А в същото време на Свиленград са пропуснали 17 за 1 месец! Абсолютно умишлено!

Положителното е, че цигарите, които са хванати, не са български марки. Те обикновено се изнасят абсолютно легално от нашата държава, след това се препродават в офшорните зони и влизат нелегално!

Цялото публично пространство беше засипано с тази реклама против контрабандата на цигари, на която фигурираше и Агенция “Митници”! А в същото време, по което е правена тази реклама, в началото на годината Агенция “Митници”, вече твърдо може да се каже, си е затваряла очите за най-грубата контрабанда, която се нарича “бариера”, и то в особено големи размери само от една граница! По същия начин контрабандни цигари влизат и през Гърция и най вече през морските ни граници!

Половината от потока отива към Европа, което ни пречи за приемането ни в Шенген!


Едно интервю на Валерия КАЛЧЕВА,blitz.bg

CHF CHF 1 2.01549
GBP GBP 1 2.2841
RON RON 10 3.93068
TRY TRY 100 5.63583
USD USD 1 1.83147