27 сателита следят датчици в самолетите

България 27.03.2015 15:09

Само за последната година имаше няколко големи самолетни катастрофи с много жертви. Последната е с “Еърбъс А320” в Алпите. Боинг на малайзийските авиолинии се разби в Украйна, вероятно свален с ракета “земя-въздух”. Преди това беше изчезналият малайзийски боинг. Имаше катастрофа и с алжирски самолет, и с Еърбъс на AirAsia.

В околоземното пространство кръжат хиляди спътници. Човек си задава въпроса не може ли тази ултраскъпа модерна технология, която регистрира и предава огромно количество информация, да намали риска за самолетните полети, когато е възможно.

Светът преживява и много други бедствия - опустошителни земетресения, цунамита, наводнения, торнада. Но доколко трагедиите, в които се погубиха толкова много човешки животи, можеха да бъдат предсказани и уловени от сателитите, които кръжат около земята?

Според проф. Бончо Балабанов от департамент “Телекомуникации” на НБУ сателити могат да уловят бъдещо заметресение, цунами, торнадо, но не и да предотвратят самолетна катастрофа.

В околоземното пространство, според различни източници кръжат хиляди спътници. По приблизителни изчисления на “24 часа” цялата тази техника е на обща стойност от около 25 трилиона долара.

Погледнато исторически за първи път спътник регистрира бедствие през 1985 г. А в рамките само на една година в XXI в. чрез такава “извънземна” техника средно са засечени около 250 000 случая на различни бедствия, аварии и катастрофи по света и около 75 000 в САЩ, показва статистика.

Всички тези сателити изпълняват различни функции и далеч не само спасителни. По думите на учения 300-400 от тези спътници са геостационарни и

обикалят Земята на повече от 36 хиляди км височина

Те обслужват множеството радио- и телевизионни станции на земята, също и компании, обслужващи мобилни телефони и осигуряващи интернет връзки. Имат значителни размери - например 5-6 м височина и 3-4 м ширина, и са доста по-скъпи от “спасителните”. Имат възможност за над 30 киловата захранване от Слънцето. Многофункционални са и също имат приемници за регистриране на сигнали от наземните датчици. Цената на всеки един варира от 500 млн. до 1 млрд. долара.


За колко време се изплаща цената на тези огромни съоръжения в околоземна орбита? “Животът на един геостационарен спътник е средно 15 г., а цената му е около 500 млн. долара. Ако не се плащат такси за излъчване на тв сигнал от чужд спътник,

цената му може да се изплати за 5 години

Останалите 10 години живот на спътника са чиста печалба за собственика му”, категоричен е ученият.

Един лиценз за джиесем струва 50-100 млн. лева - с тези пари се купува малка радиочестотна лента. Няма ли я, операторът не може да си върти бизнеса, казва проф. Балабанов. Отделно според класификации на ООН този радиочестотен спектър е ресурс, от който се печели. Неслучайно в доклад, изнесен на международния икономически форум в Давос, наричат радиочестотния спектър “петрола в 21 век”, подчерта професорът.

В научните среди се говори за ниски комуникационни спътници, също и за т.нар. джипиес спътници, които работят на средна височина от земната повърхност, разказа още проф. Балабанов. Напоследък и на тях монтирали устройства, за да следят сигнализиращи бедствия датчици по земната повърхност. В сравнение с геостационарните, те имат кратък живот, затова са и по-евтини - цената им варира около 200-300 хиляди долара.

Трета група спътници около Земята извършват най-различни замервания по земната повърхност.

В Европейската космическа агенция има две “спасителни” системи в космоса

- това са комплексите спътници КОССАТ И САРСАТ. Те обслужват около 1 милион датчици на Земята под формата на най-различни излъчващи сигнали устройства, чрез които 27 джипиес и други спътници “улавят” бедствия, катастрофи, злополуки. По думите на проф. Балабанов датчици са задължени да инсталират всички големи кораби, самолети, яхти, различни наземни превозни средства. Техните сигнали обаче могат да изчезнат, ако са потопени дълбоко под вода, както това се е случило с черните кутии на малайзийския самолет, който неотдавна се разби, предупреди ученият. Обикновено сателитите препращат сигналите в центрове в Канада, Русия, САЩ, Китай.

Сателитният бизнес е скъп

и доходоносен Европейската космическа агенция например е планирала около 10 млрд. долара за навигационната система “Галилео”. “Те дълго време търсеха частни инвеститори, за да я стартират. В крайна сметка изведоха един-два спътника, надявайки се системата да заработи до 2006 г., но това не се случи, защото не намериха акционери”, разказа проф. Балабанов. Затова развиват проекта съвместно със САЩ. В момента работят с американските спътници и с европейска апаратура.

От 5-6 години американците поставят нови приемници по навигационните си системи, които също да са в състояние да приемат сигнали за бедствие от датчиците.

Според проф. Балабанов да си купите спътник, е много по-лесно, отколкото радиочестота. “Цялото удоволствие да го имате и да го употребявате по предназначение може да ви струва 1 млрд. долара. Защото половината от тези пари ще отидат за ракетата, която ще го изведе в околоземна орбита. Но по време на този полет пък спътникът може да гръмне. За- това се плаща застраховка, която е горе-долу една четвърт от общата сума или около 250 млн. долара. Ако спътникът пострада, застраховката се изплаща на банката. Обикновено спътникът е застрахован за 5-6 години, докато се изплаща, така че банката, която дава сумата, я получава от застрахователя си. А вие получавате спътник. Той обаче трябва и да се натовари с програми, за да можете да печелите от него”, обяснява проф. Балабанов. Затова според него това не е самотно бизнес занимание за един човек и обикновено е притежание на частни фирми, компании и корпорации. Най-големите сред тях са ИНМАРСАТ и ИНТЕЛСАТ.

Над 10 000 спътници

опасват Земята


Според сп. “Осем” Земята е опасана от гъста мрежа сателити и това понякога затруднява излитането на космическите совалки. Случва се да имат не повече от 10 мин, за да бъдат изстреляни в Космоса тъкмо заради облаците от спътници около Земята. В момента те са между 8 и 13 000, според различни източници. Първият изстрелян спътник около Земята е руският “Спутник” през 1957 г.. Оттогава насам човекът е изпратил 26 хиляди обекта в орбита, като днес функционират по-малко от половината, твърди списание “Осем”. Голяма част са изгорели в земната атмосфера или са “оцелели” при завръщането си и са паднали обратно на Земята.

Специалисти на НАСА създадоха видео, в което показват своите 18 спътници за наблюдение на планетата, които се въртят в орбита около Земята.

Ветераните между тях са LandSat 7 и LandSat 8, изстреляни в орбита още през 1972 година. Спътниците позволяват да се измерят нивото на валежите, слънчевата радиация и други природно-климатични показатели.

Най-новият спътник е SMAP (Soil Moisture Active-Passive), предназначен за точно измерване на влажността на почвата - той е изпратен в орбита на 31 януари 2015 г. /24chasa.bg

CHF CHF 1 2.00269
GBP GBP 1 2.28725
RON RON 10 3.9325
TRY TRY 100 5.59629
USD USD 1 1.80911