Николина Ангелкова: Втори лифт на Банско трябва да има

Избрано 20.03.2015 18:51

Лифтовете са най-зеленият транспорт, записан и в Бялата книга по туризма, а просеките са полезни за борбата с горските пожари. Министерството на туризма подготвя нова рекламна кампания за България, която скоро ще представи. Mинистърът на туризма Николина Ангелкова обяви пред БЛИЦ TV, че готви нова стратегия и за зимния туризъм заедно със съветника си Марк Жирардели.
- Г-жо Ангелкова, в ситуацията, в която се намира България на почти прифронтова държава, какъв туристически сезон да очакваме?
- Ако говорим за летния туристически сезон, той със сигурност ще бъде доста труден. Очаква ни труден летен сезон, изпълнен със страшно много предизвикателства. За съжаление, говорим за очаквания спад на туристи от Русия и Украйна, но той не се дължи на България, а на външни за България причини. Такъв спад се очаква и за всички останали страни, които обичайно посрещат руски туристи. Това, което сме направили, е да се фокусираме максимално върху генериращите пазари по посока на компенсиране на този спад.

- В каква посока?
- Германия, Литва, Латвия, Полша, Великобритания, скандинавските страни, Франция, където очакваме ръст от 4-5%. Изброявам всички държави, в които нашите данни сочат за засилен интерес към България по отношение на туризма. Нека не забравяме и нашите съседи – Гърция, Румъния, Турция.

- Но те са ни конкуренти, и то много свирепи.
- Ние сме си взаимно конкуренти. Те очакват от нас туристи и ние очакваме от тях туристи. И те са ни най-добрият пазар, защото са на една ръка разстояние, Европа ни е най-добрият пазар, защото също ни е на една ръка разстояние и съответно за следващите 2016, 2017, 2018 г. таргетираме и далечните пазари с общите усилия на нашите европейски партньори.

- Вчера президентът Плевнелиев каза в обръщението си към депутатите, че трябва да се заложи на ски туризма. На това обаче се противопоставят природозащитниците. Какво ще направи в тази посока министерството ви, как ще овладеете ситуацията, ще има ли втори лифт в Банско?
- Първо, нека да не свързваме ски туризма с втората кабинка на Банско. Това е част от проблема и от развитието на ски туризма. Като цяло министерството подкрепя и категорично стои зад развитието на ски туризма в България и на планинския туризъм, защото, първо, ски туризмът привлича висок клас туристи заедно с голф туризма. Второ, страната има огромен потенциал за това. Трето, вече доказано сме на картата на Световната ски федерация. Неслучайно в Банско се провежда за пети път кръг от световна купа. И аз смятам, че трябва да използваме всичко, за да развиваме държавата. Защото както природозащитните организации, така и бизнесът, и местните власти имат своите аргументи. Но в крайна сметка нека да видим какво беше Банско преди 10 години и какво е сега.

- Сега е презастроено.
- Няма спор, че е презастроено. Но говорим за общата визия. Развитието на ски туризма не е само с кабинковия лифт и ски пистите, а включително с цялостната визия на ски курортите.

- Т.е. как ще изглежда този призив на президента на дело?
- Аз имам съветник за зимния туризъм - Марк Жирардели, и в момента сме почти на финала на стратегията за зимния туризъм, която подготвяме. Това е вид план за действие, който начертава стъпките, които трябва да предприемем както от страна на законотворческия процес, за да можем да регулираме там, където е необходимо, и да дерегулираме, където е необходимо, за да не се създава излишна административна тежест за бизнеса, за да могат да се развиват нормално всички бизнеси и икономически отношения. От друга страна, за да се знае какво трябва да направят местните власти, за да имаме добра визия на целия продукт. Защото качеството на зимния продукт не е свързано само с това дали има кабинка, или няма. Ако говорим за качеството на зимния продукт сега – да, категорично трябва да има втора кабинка на Банско.

- И ще я има, така ли?
- Ако зависи само от Министерството на туризма, ще я има. Но това ще се случи само и единствено при спазване на всички закони. Никой не говори да се строи безразборно, да не се спазват законите, да не се спазват изискванията, свързани с опазването на природата, и на цялото екологично законодателство. Но смятам, че ние първо като граждани на тази държава, които формират бранда България, които формират визията за България, трябва да мислим за нейното развитие, защото всеки има аргументите си „за” и „против” в едната или в другата посока. И докато ние спорим 15 години и продължаваме да го правим, нашите съседи в Турция строят лифт с дължина 8,5 км. И други неща. А не бива да забравяме, че лифтовете са най-зеленият транспорт доказано, изрично записано в Бялата книга по транспорт. И все пак не зная защо свързваме изграждането на лифт само със ски.

- Протестите са заради сечта.
- Какво говорим за сеч? Просеките се използват включително и за опазване и предпазване на гората от пожари, защото, когато има просека, много по-лесно се гаси и се извършват такъв вид дейности.

- Най-сетне някой ще направи ли хубава европейска кампания за реклама на България като туристическа дeстинация?
- Ние сме стартирали такава реклама за кампания. Не зная защо започваме веднага с негативното. Какво означава европейска кампания?

- Логото е грозно, всичко е грозно.
- Логото ли е кампанията. Виждали ли сте логата на другите държави? Логото е само един графичен знак. Ние сме се фокусирали върху нашата култура и нашата история и работим по въпроса да предлагаме продукти на тези, които ги търсят, защото това е най-важното. Ние имаме изключително много и почти всички видове туристически продукти на нашия пазар, защото – да сме благодарни на господа – имаме достатъчно добро географско положение и природа. Важнoто е как ще ги използваме. Важен е брандът България. И да спрем с негативизма. Напротив, трябва да обединим усилията си с бизнеса, с местните власти и да се фокусираме върху това, което можем да постигнем, а не да търсим под вола теле. Да, не сме перфектни, имаме много проблеми, но трябва да се фокусираме и да обединим усилията си, за да направим четири-пет неща, които да ни отличават.

- Имате ли визия върху какво?
- Имаме визия и ще ви я представим, включително и за прословутото лого имаме визия, макар че идентификацията не е с логото. Ако направим проучване колко от нас какви лога на кои държави са запомнили, не зная резултатът какво ще покаже.
CHF CHF 1 1.99351
GBP GBP 1 2.28037
RON RON 10 3.93361
TRY TRY 100 5.60402
USD USD 1 1.80827