Учени търсят антибиотици в конски тор

Наука 17.03.2015 13:44

Европейски биолози са открили съединение със свойството да унищожава бактерии в често срещана гъба, вирееща в конски тор, предаде Ройтерс.

Необичайно за антибиотик, съединението копсин е протеин. Направените лабораторни тестове обаче са показали, че то има същия ефект върху бактериите като традиционните антибиотици. Химици по цял свят участват в надпревара с времето в търсене на решение на разрастващия се проблем с бактериите, които стават все по-устойчиви на антибиотици. Антибиотичната резистентност е сериозна заплаха за здравето на глобалното население, което дълго време приемаше за даденост, че антибиотиците винаги ще бъдат на разположение за лечението на бактериални заболявания.

Научната общност се надява, че ще намери решение на проблема, разработвайки нови антибиотици, които да заменят губещите способността си да се борят срещу инфекции, като например туберкулоза.

Изследователски екип от Швейцарския федерален технологичен институт в Цюрих смята, че е намерил разрешение на проблема. Специалистите, работили съвместно с колеги от университета на Бон, Германия, са открили съединението копсин в Coprinopsis cinerea, вирееща в конски тор, докато са изследвали как гъбата и различни бактерии влияят взаимно върха растежа си.

"Конският тор е изключително богат субстрат, приютяващ различни микроорганизми. Тези микроорганизми са в постоянна борба за хранителни вещества и пространство. Следователно е много вероятно в подобна среда да се открият мощни антибиотици, използвани от различните организми за потискане на растежа на техните конкуренти", обясняват изследователите.

Учените са култивирали гъбата в лаборатория заедно с няколко различни типа бактерии и са установили, че тя унищожава някои от тях. По-нататъшно изследване е показало, че произвежданият от Coprinopsis cinerea копсин е отговорен за антибиотичния ефект.

Копсинът е протеин, за разлика от традиционните антибиотици, които често са непротеинови органични съединения. Въпросният белтък принадлежи към групата на дефензините - клас малки протеини, произвеждани да противодействат на болестотворни микроорганизми. Човешкото тяло също произвежда дефензини в кожата и лигавиците, за да се защитава срещу инфекции. /Дарик радио