Пробив: Разгадаха тайната за предпазване от рак

Наука 19.02.2015 08:12

Учени откриха липсваща връзка в начина, по който клетките се предпазват сами от рака. Те вече имат обяснение за това как клетките включват специален ген, наречен „р53”, който от своя страна блокира развитието на тумори, ако се активизира.
Онколози, микробиолози и вирусолози от два екипа – единият в Сингапур, а другият в Университета в Дънди – Англия, смятат, че откритието им може да изиграе важна роля за диагностиката и лечението на онкозаболяванията занапред. Според тях, ако се открие механизъм за регулиране на дейността на „p53”, ще бъдат създадени по-ефикасни лекарства и тестове за откриване на рака, пише медицинското издание Genes And Development, цитирано от "Монитор".

За съществуването на въпросния ген загатват учени още преди 30 години. Още тогава те изказват хипотезата, че той играе жизненоважна роля в поддържането на тялото здраво, като „нарежда” на увредените клетки да се самоубиват. В половината от всички случаи на рак този ген е или увреден, или неактивен, давайки възможност на увредените клетки да управляват безнаказано, да продължават да се делят и да създават раковите образувания.

За проучването си смесеният екип е използвал генетичен трик, с който се дава зелена светлина на гена, като по този начин е изследван начинът, по който той регулира процесите. Установено е, че той не само произвежда протеин, но и вариант на алтернативен „контролен ключ” на протеина „p53”, познат като изоформ.

Рибата зебра, която притежава същия ген като човешкия, може да понесе неголеми дози радиация, което причинява увреждане на ДНК, тъй като генът влиза в действие, за да отстрани увреждането. Подобен процес не се случва при рибите зебра без „превключването” и те умират след излагането им на радиационно въздействие. Според изследователите това е доказателство, че процесът на ”включване” играе решаваща роля при даването на възможност на „р53” да извърши възстановителната си дейност. /myclinic.bg