Без безумно харчене ще сме непрекъснато в криза

България 20.12.2014 14:49

Църквата се противопоставя все по-остро на изместения акцент в празнуването на Рождество Христово. Свещениците не одобряват заместването на религиозния празник с тържество на консумирането. Тя самата обаче дължи много именно на неразумното харчене на пари през вековете. Без безумните суми, които кардинали и папи са давали, за да докажат авторитета си пред простосмъртните и да увековечат имената си за вековете, нямаше да има великолепни църкви, картини шедьоври и гениални музикални произведения.

Харченето е в

основата на

модерната икономика

В този смисъл Коледата е моторът на западния свят – ако хората не развързваха кесиите си по време на декемврийските празници, щяхме да влизаме от криза в криза. В страни като Германия между ноември и декември се харчат средно по 70 милиарда евро всяка година от 2000 г. насам.

Специално производителите на играчки, часовници и бижута правят 25% от оборота си именно преди Коледа. При модерните играчки като “Лего”, “Плеймобил” или компютърните игри оборотът даже е 40% от годишния. При стоки като парфюми, дрехи и козметика преди празниците се продават 20% от годишния оборот. Този уикенд е най-силният по продажби в годината навсякъде по света. Третата седмица от декември обикновено спасява бюджетите на малките и средните фирми.

Изключение не прави и България. Тази година българите харчат по 150 млн. лева на ден за Коледа и Нова година. За десетте почивни дни у нас прогнозите сочат 1,5 млрд. оборот в големите вериги. Това е повече от миналата година, когато харчовете на ден стигнаха близо 100 млн. лв. Очаква се скок на цените, ръст на кредитите, а сред хитовите покупки да бъдат дрехите и техниката.

Всеки трети българин

вече е изтеглил заем

за празниците Приблизително 29% от хората ще дадат между 60 и 100 лв. за подаръци, а 20% ще отделят между 100 и 150 лв. Над 200 лв. ще извадят едва 19%. Традиционно около празници хората взимат най-много стокови кредити. Възползват се от промоцията на телевизори и друга техника. Кредитните карти се ползват за покупка на дрехи и обувки.

В САЩ коледното пазаруване започва традиционно на т. нар. черен петък след Деня на благодарността. Оборотът по време на черния петък е най-важният индикатор за конюнктурата. През 2005 г. Американският съюз на търговците на дребно въведе маркетинговото понятие “кибер понеделник”. Това е понеделникът след Деня на благодарността и на него се отбелязват най-големите обороти в интернет търговията.

Във Франция целият декември е печеливш за търговията.

Някои печелят само на Коледа - търговците на елхи и коледна украса. В Германия съществен икономически фактор са и коледните пазари. Близо 5000 има в страната, които посрещат с греяно вино и вурстчета в продължение на 4 седмици. Общият им оборот се оценява на около 5 милиарда евро! Продажбата на вурстове по принцип е един от най-печелившите бизнеси в Германия. Един продавач на украса на коледен щанд прави в рамките на тези 4 седмици около 10 000 евро оборот, докато щандът с греяно вино и вурстове завърта без проблем 100 000 евро.

Не само търговията печели предимно на Коледа. Рождество Христово е и истинско Ватерло за ресурсите. Токът на една малка атомна централа влиза в употреба само за коледните светлинки.

10 милиона гъски и

24 милиона елхички

падат жертва на

празника всяка

година

Произвежда се и невероятно количество боклук. Само от опаковките на подаръците в депата за отпадък пристигат 10% повече хартия. Европейците, в това число и българите, изхвърлят твърде голямо количество хранителни продукти. 2/3 от тях попадат в кофата именно около празниците. Поне половината би могло да бъдат спестени при по-добро планиране, смятат еколози. Вина за това има и специален психологически ефект, стимулиран от рекламната индустрия – на Коледа всички пазаруват повече, отколкото им е нужно./24chasa.bg

CHF CHF 1 1.99738
GBP GBP 1 2.28285
RON RON 10 3.93045
TRY TRY 100 5.61254
USD USD 1 1.82447