Инвестиционният ни рейтинг отлетя
Избрано 15.12.2014 16:25
ПОВЕЧЕТО лоши финансови новини се случват в петък. Затварят банки, рухват борси. В петък България очаквано изгуби инвестиционния си кредитен рейтинг, който преди 10 г. беше извоюван от две реформаторски правителства. Вече сме в графата junk (“боклук”) – при по-рисковите държави.
Благоприятният цикъл 1997-2008 г. След голямата криза от 1996-1997 г. три правителства избягваха дефицити и не увеличаваха дълга. През много от годините имахме огромни излишъци. Бързият растеж на БВП спомогна за шампионското намаляване на съотношението дълг/БВП. От една от най-задлъжнелите държави в света България стана втората най-ниско задлъжняла в ЕС! Много държави в Европа и другаде трябваше да правят като нас. Бюджетната политика беше сред малкото неща, с които можехме да се похвалим в Брюксел.
Можеше ли да имаме още по-добър рейтинг? Да, можехме да се изкачим поне до ниво “А”. Не го постигнахме, защото не намалихме дефицита си по текущата сметка и имахме недобър международен имидж. E, вече няма с какво да се похвалим – отидохме на “боклука”. За добрите времена ще си спомняме като за Световното по футбол от 1994 г.
Негативният цикъл 2009-2015 г. Въпреки постоянната риторика, че “затягаме коланите” и ядем “постни пици”, истината е друга. След 2009 г. всяка година България допускаше дефицити (какво затягане?) и харчеше повече от миналите години (какво й беше постното на пицата?). Стопявахме фискалните си резерви, натрупани от 1997 до 2008 г., и вземахме все повече заеми. Всяка година нещата ставаха по-зле от предната. Нови подобрения на кредитния рейтинг нямаше и се разминахме без понижения. Просто другите държави имаха повече проблеми от нас.
През 2013-2014 г., вместо нещата да се подобряват, те се сгромолясаха:
- разходите отново изпреварваха, а приходите не се изпълняваха;
- случи се проблемът с КТБ;
- заради популизма в енергетиката загубите там са към милиард годишно;
- здравеопазването и МВР редовно харчат изпреварващо, очаквайки винаги да им покрият преразходите;
- кабинетът “Близнашки” продължи да харчи луксозно, вместо да затегне коланите.
През тези години имаше само един светъл лъч в бюджетно отношение. През 2013 г. служебният финансов министър Калин Христов наследи голям дефицит, а 3 месеца по-късно остави излишък! И това въпреки политическия хаос и предсрочните избори. Така трябва да действат всички управляващи, но, уви, не го правят.
Защо отново ще имаме 3% дефицит през 2015 г.? Трябваше да планираме излишък.
Новото правителство с право ще каже, че няма вина за провалите до ноември, но какви са намеренията му за бъдещето? Нов огромен дефицит от -3% от БВП за 2015 г. от цели 2.5 млрд. лв. И пак нови дългове от 8 млрд. лв. Плановете до 2017 г. са в същата посока. А защо? Какво извънредно ще се случва през 2015 г.?
Война? Опасна епидемия? Огромна бежанска вълна? Рецесия? Нови банкови изненади?
Планираните разходи са за текущо харчене, а не за подобни проблеми. А ако такива се появят, ще теглим нови милиарди. Досега бяхме свикнали лихвените разходи в бюджета да са малки поради рекордно ниските лихви по света и скромния ни дълг. Вече няма да е така. Дългът ни расте, а лихвените нива в еврозоната няма вечно да са благоприятни.
Негативи за икономиката от понижения ни рейтинг.
Първо, лихвите по всички кредити ще са по-високи, което ще бъде спирачка за растежа на икономиката. Второ, по-трудно ще бъде да привличаме инвестиции, тъй като сме “боклук”.
МФ да се събуди
Първоначалните коментари на финансовото министерство са доста лежерни. Все едно проблем няма, а S&P не са разбрали колко хубави неща се случват у нас. Отнемането на инвестиционния ни рейтинг може да послужи като аларма за събуждане на управляващите да променят икономическата си политика. Повишение на рейтинга може да се постигне с бюджетни излишъци, намаляващ дълг, висок растеж и много инвестиции. МФ превижда намаляване на дефицита от -3,9% до към -2% три години по-късно. Но това пак е дефицит. Ако напълнеем с 3 кг, догодина с 2,5, после “само” с 2 кг, това подобрение ли е? В бюджетно отношение продължаваме да се спускаме по пързалката. Шансът да излъчим нов министър на финансите на годината е толкова, колкото да имаме нов Стоичков със “Златна топка”. Добре, че поне можем да се гордеем с Крисия.
* Николай Василев - Управляващ съдружник в инвестиционната компания “Експат Капитал”, бивш вицепремиер и министър на икономиката (2001-2003), транспорта и съобщенията (2003-2005) и администрацията (2005-2009)
Благоприятният цикъл 1997-2008 г. След голямата криза от 1996-1997 г. три правителства избягваха дефицити и не увеличаваха дълга. През много от годините имахме огромни излишъци. Бързият растеж на БВП спомогна за шампионското намаляване на съотношението дълг/БВП. От една от най-задлъжнелите държави в света България стана втората най-ниско задлъжняла в ЕС! Много държави в Европа и другаде трябваше да правят като нас. Бюджетната политика беше сред малкото неща, с които можехме да се похвалим в Брюксел.
Можеше ли да имаме още по-добър рейтинг? Да, можехме да се изкачим поне до ниво “А”. Не го постигнахме, защото не намалихме дефицита си по текущата сметка и имахме недобър международен имидж. E, вече няма с какво да се похвалим – отидохме на “боклука”. За добрите времена ще си спомняме като за Световното по футбол от 1994 г.
Негативният цикъл 2009-2015 г. Въпреки постоянната риторика, че “затягаме коланите” и ядем “постни пици”, истината е друга. След 2009 г. всяка година България допускаше дефицити (какво затягане?) и харчеше повече от миналите години (какво й беше постното на пицата?). Стопявахме фискалните си резерви, натрупани от 1997 до 2008 г., и вземахме все повече заеми. Всяка година нещата ставаха по-зле от предната. Нови подобрения на кредитния рейтинг нямаше и се разминахме без понижения. Просто другите държави имаха повече проблеми от нас.
През 2013-2014 г., вместо нещата да се подобряват, те се сгромолясаха:
- разходите отново изпреварваха, а приходите не се изпълняваха;
- случи се проблемът с КТБ;
- заради популизма в енергетиката загубите там са към милиард годишно;
- здравеопазването и МВР редовно харчат изпреварващо, очаквайки винаги да им покрият преразходите;
- кабинетът “Близнашки” продължи да харчи луксозно, вместо да затегне коланите.
През тези години имаше само един светъл лъч в бюджетно отношение. През 2013 г. служебният финансов министър Калин Христов наследи голям дефицит, а 3 месеца по-късно остави излишък! И това въпреки политическия хаос и предсрочните избори. Така трябва да действат всички управляващи, но, уви, не го правят.
Защо отново ще имаме 3% дефицит през 2015 г.? Трябваше да планираме излишък.
Новото правителство с право ще каже, че няма вина за провалите до ноември, но какви са намеренията му за бъдещето? Нов огромен дефицит от -3% от БВП за 2015 г. от цели 2.5 млрд. лв. И пак нови дългове от 8 млрд. лв. Плановете до 2017 г. са в същата посока. А защо? Какво извънредно ще се случва през 2015 г.?
Война? Опасна епидемия? Огромна бежанска вълна? Рецесия? Нови банкови изненади?
Планираните разходи са за текущо харчене, а не за подобни проблеми. А ако такива се появят, ще теглим нови милиарди. Досега бяхме свикнали лихвените разходи в бюджета да са малки поради рекордно ниските лихви по света и скромния ни дълг. Вече няма да е така. Дългът ни расте, а лихвените нива в еврозоната няма вечно да са благоприятни.
Негативи за икономиката от понижения ни рейтинг.
Първо, лихвите по всички кредити ще са по-високи, което ще бъде спирачка за растежа на икономиката. Второ, по-трудно ще бъде да привличаме инвестиции, тъй като сме “боклук”.
МФ да се събуди
Първоначалните коментари на финансовото министерство са доста лежерни. Все едно проблем няма, а S&P не са разбрали колко хубави неща се случват у нас. Отнемането на инвестиционния ни рейтинг може да послужи като аларма за събуждане на управляващите да променят икономическата си политика. Повишение на рейтинга може да се постигне с бюджетни излишъци, намаляващ дълг, висок растеж и много инвестиции. МФ превижда намаляване на дефицита от -3,9% до към -2% три години по-късно. Но това пак е дефицит. Ако напълнеем с 3 кг, догодина с 2,5, после “само” с 2 кг, това подобрение ли е? В бюджетно отношение продължаваме да се спускаме по пързалката. Шансът да излъчим нов министър на финансите на годината е толкова, колкото да имаме нов Стоичков със “Златна топка”. Добре, че поне можем да се гордеем с Крисия.
* Николай Василев - Управляващ съдружник в инвестиционната компания “Експат Капитал”, бивш вицепремиер и министър на икономиката (2001-2003), транспорта и съобщенията (2003-2005) и администрацията (2005-2009)
CHF | 1 | 2.02049 |
GBP | 1 | 2.28431 |
RON | 10 | 3.93021 |
TRY | 100 | 5.63146 |
USD | 1 | 1.83594 |
Последни новини
- 19:18 Итън Мбапе изглежда готов за голямата игра, напук на тежката фамилия
- 19:07 Сиди от ВМРО скочи на Москов и Синя България: Моралът в политиката е нещо, което или имаш, или нямаш
- 19:03 Феноменът Дуплантис го направи отново: Би рекорда си с 1 сантиметър
- 18:58 Финансовият министър: Фискалният резерв към 18 април е 10,9 милиарда лева
- 18:51 Нов голям мач и разгром над Сърбия за родното ръгби
- 18:47 Започнаха най-дългите и мащабни избори в света – как се е променила Индия при Моди
- 18:38 Радев за "Боташ": Договорът е сключен в критични обстоятелства, част от диверсификацията е
- 18:35 Спецов за заловения на "Капитан Андреево" 400 кг хероин: Сериозен удар срещу наркотрафика