България - единствената страна в ЕС без въздушни линейки
България 23.11.2014 12:32
Ние сме единствената страна в Европейския съюз, в която няма спешна помощ с хеликоптери-линейки.
Този важен пропуск в здравната ни система изтъкна заместник-директорът на „Пирогов” д-р Олег Чолаков пред БиТиВи.
По думите му за последната година държавата е претърпяла финансови щети на стойност близо 1,5 милиарда лева от обгрижване на пострадали от травми, болнични и други плащания. Средно 900-1000 души на година загиват от травми при ПТП-та, като поне 100 от тях са жени в детеродна възраст, а не по-малко от 30 са починалите деца. За останалите видове смъртоносни травми статистика няма. Младите хора умират от травми, обяви Чолаков, като подчерта, че колкото по-бързо се окаже помощ, толкова по-голяма е вероятността за оживяване.
Именно заради тези данни е важно и у нас да се въведат въздушните линейки. По европейски стандарти за оказващите спешна помощ хеликоптери от получаване на сигнала до излитане не трябва да има повече от пет минути, а до достигане до пострадалия – 20 минути. Една такава база оперира средно в радиус от 50 километра.
Ние сме единствената държава в ЕС, която няма организирана такава система, подчерта заместник-шефът на „Пирогов” с уточнението, че за въвеждането на тази система е нужно изменение на законодателството. От години се срещам по този въпрос с политици, има много наредби, които трябва да се променят, те не са синхронизирани и адекватни, защото няма разписани правила за такова нещо.
Важни са и машините, ние нямаме нито един хеликоптер, който да отговаря на техническите изисквания за спасителна дейност, очерта проблемната действителност Чолаков.
Оказва се, че проблеми имаме и с пилотите и лекарите, както и с територията - нямаме нито една болница, в която да има лицензирана хеликоптерска площадка. Преди време ВМА имала такава, но сега е трансформирана в паркинг, а тази в „Лозенец” не е лицензирана.
Всъщност цялата ни система е болна. Новият министър знае какво значи спешността и травмата, но не съм сигурен доколко само министър може да реши проблема, прецени травматологът. По думите му трябва в много кратки срокове държавата да създаде условия за реализирането на тази спешна дейност. Има абонамент в много държави, където всеки човек плаща, за да бъде обслужен, има здравно осигуряване, има спонсорство – моделите са ясни, просто трябва да ги приложим, отсече Чолаков. /news.bg
Този важен пропуск в здравната ни система изтъкна заместник-директорът на „Пирогов” д-р Олег Чолаков пред БиТиВи.
По думите му за последната година държавата е претърпяла финансови щети на стойност близо 1,5 милиарда лева от обгрижване на пострадали от травми, болнични и други плащания. Средно 900-1000 души на година загиват от травми при ПТП-та, като поне 100 от тях са жени в детеродна възраст, а не по-малко от 30 са починалите деца. За останалите видове смъртоносни травми статистика няма. Младите хора умират от травми, обяви Чолаков, като подчерта, че колкото по-бързо се окаже помощ, толкова по-голяма е вероятността за оживяване.
Именно заради тези данни е важно и у нас да се въведат въздушните линейки. По европейски стандарти за оказващите спешна помощ хеликоптери от получаване на сигнала до излитане не трябва да има повече от пет минути, а до достигане до пострадалия – 20 минути. Една такава база оперира средно в радиус от 50 километра.
Ние сме единствената държава в ЕС, която няма организирана такава система, подчерта заместник-шефът на „Пирогов” с уточнението, че за въвеждането на тази система е нужно изменение на законодателството. От години се срещам по този въпрос с политици, има много наредби, които трябва да се променят, те не са синхронизирани и адекватни, защото няма разписани правила за такова нещо.
Важни са и машините, ние нямаме нито един хеликоптер, който да отговаря на техническите изисквания за спасителна дейност, очерта проблемната действителност Чолаков.
Оказва се, че проблеми имаме и с пилотите и лекарите, както и с територията - нямаме нито една болница, в която да има лицензирана хеликоптерска площадка. Преди време ВМА имала такава, но сега е трансформирана в паркинг, а тази в „Лозенец” не е лицензирана.
Всъщност цялата ни система е болна. Новият министър знае какво значи спешността и травмата, но не съм сигурен доколко само министър може да реши проблема, прецени травматологът. По думите му трябва в много кратки срокове държавата да създаде условия за реализирането на тази спешна дейност. Има абонамент в много държави, където всеки човек плаща, за да бъде обслужен, има здравно осигуряване, има спонсорство – моделите са ясни, просто трябва да ги приложим, отсече Чолаков. /news.bg
CHF | 1 | 2.00105 |
GBP | 1 | 2.27568 |
RON | 10 | 3.93076 |
TRY | 100 | 5.62834 |
USD | 1 | 1.83027 |
Последни новини
- 08:46 Главчев: Не съм станал само още министър на енергетиката
- 08:37 Радев за "Боташ": Трябва да се извърши щателна проверка от къде и какъв газ внасяме
- 08:26 Румен Христов: Днес се извърши още една репресия срещу хората, пострадали от комунизма!
- 23:12 23 партии и 11 коалиции подадоха документи в ЦИК за участие в изборите на 9 юни
- 22:53 Хороскоп за четвъртък, 25 април 2024 г.
- 19:36 Попфолк певицата Глория е катастрофирала в Кресненското дефиле
- 19:26 Най-голямата германска оръжейна компания получи поръчка от Бундесвера за €400 млн.
- 19:17 Българи взеха златен медал на Международното студентско състезание по програмиране (ICPC)