Шест начина да спрат подкупите към катаджиите

България 22.11.2014 09:30

Eдва ли някой се чуди защо кандидатите за катаджии (пътни полицаи) са десетки за едно място. Едва ли има хора, които да не знаят, че катаджия се става или с много дебели връзки, или чрез плащане на няколко десетки хиляди лева в зависимост от доходността на района на действие.

Дори при днешните ограничения за спиране на коли един катаджия си докарва допълнително поне 3-4 хиляди лева месечно. А това са леките случаи. И нали не си мислите, че катаджиите не се отчитат на началниците си? Защото ако не се отчитаха, никой нямаше да иска да е катаджийски началник.

Тормозът на водачите и масовата и тормозеща корупция сред пътните полицаи може почти изцяло да се спре чрез пакет от няколко мерки:

1. Чудесно е, че периодически през годините се издават заповеди да не се спират и проверяват водачите, които не са извършили нарушение. Но за сметка на това
нонстоп има
кампании за уж
масови проверки Което почти обезсмисля въпросната забрана за спиране без видимо нарушение. А и постоянно определени лица се издирват и това също се използва за спиране и проверка на шофьорите.

Ето защо е наложително да се закрепи в закона, че не може да се спира водач, без да е извършил нарушение. Когато водач се спира за проверка, без да е извършил нарушение, трябва да се задължи пътният полицай да уведоми по силата на коя точно проверка спира водача и да носи дисциплинарна и административнонаказателна отговорност, ако излъже. При съставяне на акт, когато водачът е спрян без видимо нарушение - например че няма аптечка, изрично да се посочва в акта на основание на каква разпоредена проверка е спрян водачът. Ако това не е направено - наказанието да се отменя.

2. Много примамливо звучи предложението на действащия премиер да се заснема съставянето на всеки акт. Но ако се пише акт, то не е взет подкуп. Подкуп се дава, за да не се състави акт. Затова трябва да се заснеме целият процес на спиране и проверка.

Но това е също много неопределено казано. Трябва да се регламентира в нормативен акт, че проверката ще се заснема от втория полицай, и то не по-далеч от определено разстояние и като се следят ръцете на проверяващия полицай. В допълнение - при сегашните ниски цени на камери и записващи устройства въобще не е скъпо да се постави
по една малка
камера отпред
и отзад на
полицейската
кола
и да се заснема цялото дежурство на полицаите от пътната полиция. Това е стандартна практика в много държави по света.

3. Нека не си правим илюзии, че катаджиите няма да намерят слабите места и на тези мерки. Например камерите или записващите устройства ще се повреждат, кампаниите за проверки ще се множат и т.н. Поради това е необходимо най-после от Наказателния ни кодекс да отпадне като престъпление така наречената провокация към подкуп. По този начин ще се даде възможност на вътрешните отдели на полицията да имитират предлагане на подкуп на пътните полицаи и да ги ловят. В САЩ така си решиха проблемите с подкупите на полицаите.
Измишльотините,
че ние сме много
по-цивилизовани
от американците
и провокациите към подкуп не били проява на цивилизованост, са само оправдание подкупите на пътя да продължават.

4. Много по-бързо и масово да се въведат надеждни стационарни и мобилни камери (например вече използваните с инфрачервени лъчи), които да заснемат и установяват по безспорен начин превишаването на скоростта. Инвестициите в такива камери са едни от най-печелившите. В този случай полицаите не контактуват с шофьорите и подкупи няма как да се раздават. Не виждам нищо смислено в това, да се известява къде има поставени такива камери - било със знаци, било със съобщения. Напротив - шофьорите са длъжни да спазват закона и без да бъдат предупреждавани. И това следва да се закрепи в закона.

5. Във всяко населено място се знаят местата, където се извършват най-много и най-опасни нарушения – навлизане в насрещно движение, забранено паркиране, неправилни завои на кръстовища, недаване предимство по пешеходни пътеки и пр. Поради това нека да се сложат много повече камери, чрез които да се документират всякакви нарушения, като това да се регламентира като изискване по-детайлно в закона и да се направи
обучение на
пишещите
актовете,
за да не ги отменят в съда. Техниката и наблюдението за нарушения бързо ще се изплатят от глобите. Ефектът от камерите ще се мултиплицира – където има камери, има много по-малко нарушения и престъпления от всякакъв характер. Освен това част от камерите трябва периодично да сменят местоположението си - за да знаят шофьорите, че винаги могат да ги хванат, ако правят нарушения.

6. Задавали ли сте си въпроса каква е реалната стойност на 100 лв. глоба за човек, който кара кола за примерно 300 000 лв. в сравнение с водач, чиято кола струва 10 000 лв. Съотнесено към доходите, е все едно собственикът на скъпата кола да плаща 3 лв. Толкова за него е реалната стойност на глобата съобразно доходите му в сравнение със собственика на по-евтината кола. За 3 лв. водачът на скъпата кола няма да му дреме да наруши правилата. Да, вярно е, че понякога нарушенията водят и до други последици – отнемане на точки, на книжка и пр. Но все пак глобата си остава основната санкция. Толкова ли е трудно тя да се изчислява като процент от стойността на колата, като за база се взема някой от утвърдените немски справочници за остатъчната стойност (овехтяване) на колата с течение на годините. В някои кантони на Швейцария и някои провинции на Германия има такъв софтуер и вероятно на правителствено равнище биха ни го подарили като на една развиваща се държава. Така ще се сложи край на несправедливостта
богатите да бъдат
реално
санкционирани
в пъти по-малко
от хората с не толкова високи доходи.

Налагането на глоба е нищо, ако тя не бъде реално събрана. Частните съдебни изпълнители са доказали, че могат много по-ефективно да събират глобите от публичните. Стига държавата да прояви интерес към това свое задължение.

МВР има ново ръководство, на което се възлагат големи надежди да направи много повече за правовия ред. Когато в една държава има видима и масова корупция, както е с пътните полицаи, това утвърждава нарушенията въобще като нещо нормално във всички сфери на живота ни.

Посочените мерки срещу корупцията на пътните полицаи могат рязко да подобрят сигурността по пътищата. Защото много хора сега правят нарушения, плащат си и не им дреме. Звучи някак странно, когато примерно 15 човека загинат, това да е голяма трагедия, каквато всъщност е. А стотиците загинали по пътищата и хилядите ранени, а някои и осакатени, да приемаме за нещо нормално. /24chasa.bg

CHF CHF 1 2.02049
GBP GBP 1 2.28431
RON RON 10 3.93021
TRY TRY 100 5.63146
USD USD 1 1.83594