Бизнесът иска магистрала до Русе

България 22.11.2014 08:05

Държавата да преразгледа транспортната си стратегия, настоява бизнесът. Това стана ясно на заседание на Българския форум за транспортна инфраструктура, който обединява признати специалисти от бранша. Магистралният пръстен София-Бургас-Варна-София е планиран през 70-те години. Затова инфраструктурни обекти не отговарят на съвременната икономическа логика и геополитика, обясни председателят на форума проф. Николай Михайлов.
За да се построи със средства от Брюксел, трябва да се промени маршрутът на магистрала "Хемус", стана ясно от изнесения доклад на главния архитект на София Петър Диков, съобщава "Стандарт". "За да придобие регионално и европейско значение, "Хемус" трябва да бъде разделена на две отсечки София-Русе и Русе-Варна", заяви той.

Така част от трасето може да бъде изградено с еврофинансиране, предвидено за свързване на две европейски столици (София и Букурещ). Откриват се и възможности за публично-частно партньорство, коментира бившият транспортен министър Петър Мутафчиев. В момента държавата търси заем за изграждане на 240 км от магистрала "Хемус", обяви часове по-рано регионалният министър Лиляна Павлова. Очаква се отсечката от разклона за Плевен до Шумен да излезе около 500 млн. евро.

Приоритетен за изграждане задължително трябва да е и пътят София-Калотина, който е част от транспортното направление Анкара-Виена, обясни арх. Диков. Сред най-важните трасета е и пътят Лом-Солун, допълни той.

Нужен е внимателен анализ на ползите и разходите за строителство и поддръжка на обектите, особено при ограничения държавен ресурс, обясни Михайлов. Затова и от бранша настояват за преразглеждане на транспортната ни стратегия в светлината на променените европейски коридори. Вместо 5 коридора, които преминаваха през страната ни, новите европейски транспортни направления ни заобикалят. И едва две от тях преминават през България, обясниха експертите. /БЛИЦ
CHF CHF 1 1.99351
GBP GBP 1 2.28037
RON RON 10 3.93361
TRY TRY 100 5.60402
USD USD 1 1.80827