Познаха ли социолозите?
Избрано 09.10.2014 11:29
Проф. ИВАН Т. ТОДОРОВ
ТРАДИЦИОННО вече проследявам каква е разликата между прогнозните резултати на социологическите агенции и реалните изборни резултати. Методът, който използвам, е еднакъв при всички последни сравнения.
Вземам за отправна точка резултатите от последните проучвания, правени от социологическите агенции преди изборите, и резултатите от преброяването на 100% от протоколите. След това събирам всички разлики между прогнозни резултати и реално получени резултати за всяка една агенция. Колкото е по-малка разликата, толкова по-точни са резултатите на съответната агенция.
При тези избори отличници са "Алфа рисърч", "Галъп" и "Медиана":
"Алфа рисърч": 13,88%.
"Галъп": 13,88% (със забележката, че са ползвани техни усреднени резултати от прогнозните проучвания).
Медиана": 14,82%.
В приложената таблица в сив цвят са посочени прогнозите, които са най-близко до обявените крайни резултати, а в черен цвят са прогнозите, които са най-далеч от тях.
Какво прави впечатление?
При ГЕРБ прогнозните резултати на "Галъп" са най-достоверни. За сметка на това "Екзакта" са дали силно предимство за партията на г-н Борисов преди вота.
При "БСП - лява България" - прогнозите на Институт за социални изследвания и маркетинг са най-близки до моментните реални резултати. Но прави впечатление, че всички социологически агенции са надценили силите на столетницата.
ДПС - прогнозните резултати на всички социологически агенции са сравнително близки помежду си и са сравнително точни.
Реформаторски блок - всички социологически агенции са дали значително по-нисък прогнозен вот.
Патриотичен фронт - подценени са при провеждането на предварителните проучвания, като само "Медиана" дава сравнително точна прогноза.
"България без цензура" - близки са данните, предоставени от предварителните проучвания на социологическите агенции, но най-силно са надценени от "Медиана", а най-близко е Центърът за анализ и маркетинг.
"Атака" - повечето социолози само в последните си проучвания предричаха да влезе в новия парламент, като имат малки разлики помежду им. Не може да не се забележи, че резултатите на "Атака" рязко нараснаха след увеличението на цената на тока. Нещо, което не беше трудно да се предвиди.
АБВ - само две от големите социологически агенции прогнозираха влизане в парламента на АБВ, но "Екзакта" даде най-близкия прогнозен резултат.
За сравнение с предишните избори давам средния процент отклонение между прогнозни и реални резултати:
Парламентарните избори през май 2013 г.- 16,25% отклонение.
Изборите за Европейски парламент през май 2014 г.- 26,69% отклонение.
Парламентарни избори през октомври 2014 г. - 15,68% отклонение.
В крайна сметка следва да се отбележат няколко извода:
- Социологическите агенции разбраха, че работата срещу заплащане също не бива да изкривява резултатите над определени граници.
- Подценени са резултатите на тези, които не са плащали за проучвания - например на Реформаторския блок.
- Социологическите агенции вече оценяват добре и купения вот. Ето как масовото купуване на гласове вече е трайно установена практика в България.
- Би следвало социологическите агенции да оценяват по-точно и гласовете в чужбина, освен ако не се промени законодателството за гласуване. /24chasa.bg
ТРАДИЦИОННО вече проследявам каква е разликата между прогнозните резултати на социологическите агенции и реалните изборни резултати. Методът, който използвам, е еднакъв при всички последни сравнения.
Вземам за отправна точка резултатите от последните проучвания, правени от социологическите агенции преди изборите, и резултатите от преброяването на 100% от протоколите. След това събирам всички разлики между прогнозни резултати и реално получени резултати за всяка една агенция. Колкото е по-малка разликата, толкова по-точни са резултатите на съответната агенция.
При тези избори отличници са "Алфа рисърч", "Галъп" и "Медиана":
"Алфа рисърч": 13,88%.
"Галъп": 13,88% (със забележката, че са ползвани техни усреднени резултати от прогнозните проучвания).
Медиана": 14,82%.
В приложената таблица в сив цвят са посочени прогнозите, които са най-близко до обявените крайни резултати, а в черен цвят са прогнозите, които са най-далеч от тях.
Какво прави впечатление?
При ГЕРБ прогнозните резултати на "Галъп" са най-достоверни. За сметка на това "Екзакта" са дали силно предимство за партията на г-н Борисов преди вота.
При "БСП - лява България" - прогнозите на Институт за социални изследвания и маркетинг са най-близки до моментните реални резултати. Но прави впечатление, че всички социологически агенции са надценили силите на столетницата.
ДПС - прогнозните резултати на всички социологически агенции са сравнително близки помежду си и са сравнително точни.
Реформаторски блок - всички социологически агенции са дали значително по-нисък прогнозен вот.
Патриотичен фронт - подценени са при провеждането на предварителните проучвания, като само "Медиана" дава сравнително точна прогноза.
"България без цензура" - близки са данните, предоставени от предварителните проучвания на социологическите агенции, но най-силно са надценени от "Медиана", а най-близко е Центърът за анализ и маркетинг.
"Атака" - повечето социолози само в последните си проучвания предричаха да влезе в новия парламент, като имат малки разлики помежду им. Не може да не се забележи, че резултатите на "Атака" рязко нараснаха след увеличението на цената на тока. Нещо, което не беше трудно да се предвиди.
АБВ - само две от големите социологически агенции прогнозираха влизане в парламента на АБВ, но "Екзакта" даде най-близкия прогнозен резултат.
За сравнение с предишните избори давам средния процент отклонение между прогнозни и реални резултати:
Парламентарните избори през май 2013 г.- 16,25% отклонение.
Изборите за Европейски парламент през май 2014 г.- 26,69% отклонение.
Парламентарни избори през октомври 2014 г. - 15,68% отклонение.
В крайна сметка следва да се отбележат няколко извода:
- Социологическите агенции разбраха, че работата срещу заплащане също не бива да изкривява резултатите над определени граници.
- Подценени са резултатите на тези, които не са плащали за проучвания - например на Реформаторския блок.
- Социологическите агенции вече оценяват добре и купения вот. Ето как масовото купуване на гласове вече е трайно установена практика в България.
- Би следвало социологическите агенции да оценяват по-точно и гласовете в чужбина, освен ако не се промени законодателството за гласуване. /24chasa.bg
CHF | 1 | 2.02049 |
GBP | 1 | 2.28431 |
RON | 10 | 3.93021 |
TRY | 100 | 5.63146 |
USD | 1 | 1.83594 |
Последни новини
- 22:04 Хороскоп за събота, 20 април 2024 г.
- 21:21 НС реши: Министърът на енергетиката да предоговори газовото споразумение с "Боташ"
- 21:14 2 май ще е неучебен за всички ученици в страната
- 19:37 Блинкен обвини Китай, че помага на Русия във войната в Украйна
- 19:26 Гърция спаси 198 плажа от концесионери, чадъри и шезлонги
- 19:17 Сидни Суини отговори на критиките, че "не е красива и талантлива"
- 19:08 Младши сержант е осъден окончателно на 7 години затвор за убийство на полицай в Пловдив
- 18:58 ЦИК реши: Велин Жеков от ГЕРБ – СДС отново ще е шеф на РИК – Варна