Ролята на Георгиева - "лошото ченге" на ЕС

България 01.10.2014 08:36

Подобно на митичния герой Херкулес Кристалина Георгиева трябва да изпълни поне 7 подвига като вицепрезидент по бюджета и персонала в Европейската комисия през следващите 5 г.

Работата на еврокомисаря за бюджета е да гарантира наличието на достатъчни финансови ресурси за работата на съюза. Той подготвя годишните проектобюджети на ЕС, прилага правилата, чрез които функционира бюджетът, отговаря за правилното използване на европейските средства, за борбата с измамите с евросредства и изготвя ежегодни доклади за разходването на бюджетите на евроинституциите. Освен това Георгиева ще управлява персонала и сградния фонд на европейските институции.

Ресорът и?

покрива почти в

цялост

задълженията на

трима комисари

от европравителствата на Барозу.

На пръв поглед тя няма да е чак толкова заета: ЕС е разписал средствата, с които може да управлява за 7 години напред и парите трябва само да се планират на годишна база. Европейският бюджет дори не е кой знае колко голям - само 1% от европейската икономика и едва 2% от публичните разходи в ЕС. Правилата, по които той ще се харчи, влязоха в сила през миналата година, както и новият статут на службата срещу измамите ОЛАФ, която Георгиева ще наблюдава. Условията за работата на еврочиновниците също са нови и са в сила едва от началото на годината. Изглежда дори, че Георгиева ще има повече от година да се ориентира в ситуацията, преди да предложи реформа на дългосрочния бюджет на ЕС до 2020 г., която беше договорена по време на преговорите по приемането му миналото лято. Фактически обаче тя ще трябва от първия ден да играе “лошото ченге”, роля, която макар да си има и плюсове, и? отрежда да бъде един от недолюбваните и критикувани хора по върха на Европа. Ето защо:

1. Нема пари,

действайте

Парите за европейски политики в следващите години няма да стигат. Това особено ще се усети в по-бедните страни като България, където европейските са почти единствените “живи” пари, влизащи в икономиката. България е една от еврочленките, които в най-голяма степен зависят от брюкселските преводи -

над 60 на сто от

публичните

инвестиции

у нас идват от

европейската

хазна

В същото време многогодишният бюджет, който поставя таваните на харчовете до 2020 г., е намален. За първи път в европейската история съюзът ще има по-малко пари, които ще трябва да пълнят повече дупки. За 2014-2020 г. ЕС ще разполага с 959,9 млрд. евро в ангажименти, което е 1% от общата икономика (1,2% в предходния период) и 908,4 милиарда в реални плащания (0,95% от сбора на националните бюджети на 28-те). Така че Георгиева ще бъде изправена пред реалната опасност за недостиг на средства за плащане по европейски проекти и недофинансиране на всички европейски политики.

2. Развод ми дай

До края на 2016 г. Еврокомисията трябва да е готова с основен ремонт на дългосрочния бюджет, който беше договорен с парламента. Презумпцията е, че дотогава евроикономиката ще се е съвзела от кризата и ще може да се увеличат парите за борба с последствията и? - главно за откриване на нови работни места и за възвръщането на конкурентоспособността и?.

Георгиева ще

трябва да

предложи нови

финансови

инструменти,

както и нови източници на приходи за европейския бюджет, които да намалят бремето върху страните членки, пълнещи в момента 80% от общата хазна.

3. Данъци, акцизи

и изключения

Пак по това време специалната група на високо равнище на ЕС ще предложи как съюзът да събира повече приходи. Идеите на бюджетните мъдреци се въртят около трудното за преглъщане премахване на ребатите – намаляване на бюджетните вноски за страните, които внасят в общия бюджет повече, отколкото получават, реформа на ДДС и повсеместен данък върху финансовите операции. Еврокомисията и най-вече вицепрезидентът за бюджета ще трябва да убедят страните членки да приемат реформата. Това ще е херкулесовски подвиг предвид факта, че за одобрението и? ще е нужен консенсус, а от сега е сигурно, че повече от една страна ще се изкуши да използва правото си на вето. Особено в навечерието на насрочения за 2017 г. във Великобритания референдум за оставането на страната в ЕС. Малко след това Георгиева ще трябва да подготви и предложение за следващ дългосрочен бюджет на ЕС и да договори условията за финансиране до 2027 г.

4. Няма да

платим, няма

да платим

Европейският бюджет има неприятната подробност, че не може да излиза на червено. Ако парите свършат, плащанията спират и няма от кого да се вземе нов заем за закърпване на дупката. Затова и през последните 2 г. Брюксел на два пъти пуска кепенци, а изпълнителите на проекти трябваше да чакат с месеци за изработеното. Ситуацията ще продължи и през следващите години, тъй като навсякъде са планирани по-малко пари от очакванията. Напрежението вече витае във въздуха - Еврокомисията трябва да се справя с фактурите по проекти от предишния бюджетен период едновременно с авансирането на новите програми, които вече са одобрени в половината от страните членки. Европарламентът вече гледа 4-ата актуализация на бюджета за 2014-а.

5. На Изток от рая

Георгиева ще трябва да намери пари и за новата операция на граничната агенция ФРОНТЕКС за охраната на източните граници на ЕС и ограничаването на притока на нови емигранти. По нея вече се работи, но пари не са планирани, така че бюджетният комисар ще трябва да убеди страните членки да развържат кесията за още пари.

6. Първа класа, не

се блъскайте

Шефът на Георгиева Жан-Клод Юнкер вече се ангажира да работи за създаването на отделен бюджет на еврозоната, но изпълнението на задачата ще е работа на еврокомисарите за еврото и бюджета. Засега не е ясно дали той ще бъде отделен от общите разходи, или ще е част от тях, но Георгиева ще трябва да убеждава оставащите извън еврото страни, включително България, че това деление няма да узакони подялбата на ЕС на първокласни и периферни членове.

7. Търсете жената

Евроинституциите обещаха да намалят чиновниците с 5% до 2017 г., за да са в тон с кризисните съкращения в страните членки. Да свиваш персонал, да влошаваш условията на труд - повече извънредна работа без заплащане, и да увеличаваш пенсионната възраст, като при това запазваш качеството на работещите, не е нито лесно, нито приятно. Георгиева ще си намери доста критици в Брюксел, които ще я атакуват за изпълнението на тези ангажименти.

Освен това тя трябва да вдигне до 40 на сто броя на еврочиновничките на висши постове и в средния управленски апарат. Да намери жени, се оказа невероятно трудна задача за Юнкер, който едва успя да си осигури 9 еврокомисарки от 28. Георгиева вече сложи началото, вземайки същата жена за шеф на кабинета си, с която работи и в първия си брюкселски мандат - Мариана Хрисчева.

Шестима българи изпитват Кристалина

Само 6-има от 17-те български евродепутати могат да участват активно в комисарския изпит на Кристалина Георгиева, насрочен за 2 октомври. Те са членове на трите парламентарни комисии, пред които ще се яви кандидатката за вицепрезидент на Еврокомисията - бюджетната, за бюджетен контрол и по правни въпроси. Неджми Али от ДПС и Томислав Дончев от ГЕРБ са в първите две. Социалистите Сергей Станишев и Георги Пирински работят съответно в бюджетната и в контролната. Емил Радев от ГЕРБ и Ангел Джамбазки от ВМРО членуват в комисията по правни въпроси.

Според правилата на Европарламента шестимата могат да отправят директни въпроси към Георгиева, докато останалите българи могат само да присъстват по време на тричасовото изслушване в четвъртък. Програмата предвижда 15-минутно встъпление от Георгиева и 45-минутна серия от въпроси и отговори. След това евродепутатите ще се усамотят, за да преценят добре ли се е справила кандидатката. Формално евродепутатите не могат “да скъсат” кандидат-комисар, но ако представянето е неубедително или пък основните парламентарни групи имат резерви към него, те могат да окажат натиск върху избрания за шеф на Еврокомисията да замени претендента, както това се случи преди 5 г. с Румяна Желева, а преди това с италианеца Роко Бутильоне. /24chasa.bg

CHF CHF 1 2.00105
GBP GBP 1 2.27568
RON RON 10 3.93076
TRY TRY 100 5.62834
USD USD 1 1.83027