Божидар Лукарски: Реалистичното е Реформаторският блок да бъде трета или четвърта политическа сила

Избрано 27.09.2014 11:35

Божидар Лукарски, председател на СДС и водач на листата на Реформаторския блок за 23-и МИР София, в интервю за предаването „Това е България“ на Радио „Фокус“

Г-н Лукарски, как оценявате хода на предизборната кампания?

- Доста напрегнат, за разлика от миналата кампания за европейските избори. Забелязвам доста повече движение, доста повече наплив от различни политически сили. И наистина вече масово всички политически субекти на сцената прокламират използването на преференцията, което е една новост и е действително доста демократично оръжие в ръцете на българския избирател, което се радвам, че си пробива все повече път в нашия изборен свят в България.

Мнозина наблюдатели обаче наричат тази кампания вяла. Какво - Аз не мисля че е вяла. Напротив. Виждам, че е доста активна от всички страни. Не бих я нарекъл вяла в никакъв случай. Последните кампании, в които аз участвах, винаги бяха наричани с този епитет. В крайна сметка специално за нашите политически сили – за СДС и за Реформаторския блок, имаше активност на последните избори. Така че аз не мисля, че кампанията може да се нарече вяла и този път. Сигурен съм, че ще има по-висока изборна активност, отколкото на последните избори. Всички политически сили, в това число и на Реформаторския блок, не са били вяли.

Според вас къде се позиционира Реформаторският блок преди вота?

- Аз мога да ви кажа всякакви спекулации, но според мен реалистичното е Реформаторският блок да бъде трета или четвърта политическа сила. При всички положения ние ще бъдем в парламента и ще бъдем сериозно представени. За число депутати, за коефициенти, за проценти не бих искал да говоря и да коментирам. Аз съм на принципа – колкото повече, толкова повече. Но това, което мисля, е, че Реформаторският блок ще има по-добър резултат, отколкото имаше на евроизборите.

На какво се дължи тази ваша увереност?

- Тази моя увереност се дължи на среща със симпатизанти, на кампанията, която правим, която е насочена включително и към привличане на повече периферен вот, на това, че доста хора, които бяха заблудени от социологически проучвания на предишните избори, които ни даваха много нисък рейтинг, не разчитаха, че ще влезем в Европарламента. В момента вече ситуацията не е такава и българските избиратели са наясно, че Реформаторският блок е сериозен играч на българския политически небосклон. И ние всъщност сме единствената алтернатива в център-дясно, алтернатива на ГЕРБ. Правим нещо по-различно и хората, които от център-дясно не припознават ГЕРБ като единствената политическа сила, която може да отрази техните идеи и да защитава техните интереси, биха гласували като алтернатива на това за Реформаторския блок, на което разчитаме и съм сигурен, че ще го постигнем.

Господин Лукарски, с какво платформата на Реформаторския блок е по-силна и избирателите трябва да й обърнат по-голямо внимание, в сравнение с останалите? Кои са нейните плюсове, нейните достойнства?

- Нейните достойнства са, че е проста, че е реална и че е управленска. Ще цитирам едно изказване на браншова организация на среща с господата от Асоциацията на индустриалния капитал в България, които бяха направили среща с абсолютно всички политически сили, на среща с Реформаторския блок след запознаването с нашата програма казаха, че тази програма наистина им звучи управленски, като програма на политическа сила, която е готова да управлява България. Звучи най-близко до идеите на бизнеса за това как трябва да се развива икономиката в България. Ние сме за прости правила, които да се спазват от всички, които да осигурят растеж на икономиката на България и благосъстоянието на българина. Въдворили сме го в нашата програма, която не е чак толкова помпозна, не е толкова елитарна, както очакваха наши конкуренти, но е достатъчно реална, бих казал и съм сигурен, че тя ще се припознае от дясноцентристкия избирател.

Казахте, че очаквате трето място по представителство в парламента след изборите. Знаете, наясно сте и с голямата интрига, която върви, а именно кой как ще състави правителство. На каква коалиция вие бихте били готов да съдействате и в каква коалиция да участвате?

- Вижте, коалицията ще се определя от това кой как влезе в парламента, а това зависи наистина от суверена – българския избирател. Това, което мога да кажа, е, че ние коалиции с БСП и ДПС няма да правим в никакъв случай. Готови сме на коалиция с други дясноцентристки формации, в това число и с ГЕРБ, но не на всяка цена. Българският избирател ще определи, кой в каква конфигурация ще влезе. Ние сме представили нашата програма, нашите цели, нашите 6 стъпки и нашите 12 точки за излизане от кризата. Само на основание идеи, а не на други конформистки основания, ние ще влизаме в преговори за съставяне на правителство.

Казахте, че не сте готови на всяка цена на коалиция с ГЕРБ. До каква цена обаче сте готови да стигнете?

- Аз ви казах цената и тя е само на основание идеи, общи цели и послания, и най-вече на това, което ние виждаме като изход от кризата, което е въплътено в нашата програма. Това е платформата, на която ние ще стъпим при евентуални преговори с когото и да било за съставяне на правителство или за участие в управление, или за съвместни действия или коалиции, ако щете го наречете. Но при всички положения нашите идейни различия са такива, че ние не можем да влизаме, независимо от резултатите, в каквито и да е действия с БСП и ДПС, което ние между другото сме заявили съвсем откровено в нашия меморандум. Заявили сме, какво ще изповядва като идея Реформаторският блок при влизане в парламента, който подписахме и съставихме преди повече от месец и половина.

Да ви помоля да изброите няколко принципа, от които вие за нищо на света няма да се откажете, тръгвайки на разговори при една коалиция.

- Първо казах с кои политически сили няма да го правим, да не ги повтарям. Принципите са ясни – прозрачност, прозрачни обществени поръчки, нови правила, кратък мандат по възможност на управление и вървене към едно Велико Народно събрание, защото има нужда от промени в някои части от нашата Конституция. Това са нещата, от които ние не бихме отстъпили при евентуални преговори с когото и да било. Естествено имаме идеи за развитие в конкретните сектори, но да не навлизам в подробности. Това ще бъде един дълъг разговор и едни дълги преговори при евентуално съставяне на каквото и да било управление. Пак казвам, всичко това обаче са хипотези, защото основното нещо, на което те трябва да се базират, са изборните резултати, тоест това, което българският избирател прецени на 5 октомври.

Наскоро проф. Михаил Константинов предложи идеята след година да има избори 2 в 1 – за Велико Народно събрание и за президент. Тази идея как ви звучи?

- Тази идея изобщо не ми звучи лошо. Друг е въпросът, че според мен времето, което бъдещото Народно събрание ще задава като законодателен орган, няма да е толкова дълго, с оглед това кога идват президентските избори. Според мен има неотложни реформи в текущи закони, които трябва да се проведат от едно обикновено Народно събрание и времето, което проф. Константинов визира, не знам дали би било достатъчно. Но при всички положения една такава идея не е лишена от съдържание, не е лишена от смисъл. И аз виждам основание в това, което казва господин Константинов.

Ще съумее ли Реформаторският блок да запази групата си, ако влезе в парламента?

- Е, това е повече от сигурно. Аз не мисля, че има основания за друго тълкуване на нещата. Ние сме се обединили около един меморандум за това как виждаме развитието на България, както вече ви казах. И мисля, че няма някакви основания да говорим за разединение на групи и т.н. – това, което между другото е стара болест в синьото пространство. Аз лично мисля, че вече сме го преживели и сме го излекували.

Да, защото знаете, че вървят, вие може да ги наречете спекулации, твърдения, че влизайки в парламента групата на Реформаторския блок има всички шансове да се разпадне.

- Това са тълкувания и изречения, съставени от наши политически опоненти, които се стремят да разбият вярата на нашите избиратели и на симпатизантите на Реформаторския блок в нас и да ги отклонят като гласове в друга посока. Няма основание, вярвайте ми, за такива спекулации. Но това не значи, че такива спекулации няма да има. Особено в предизборна ситуация е нормално.

Още един важен въпрос, който се задава като тест пред изборите, отношението ви към казуса и най-вече решението му – КТБ. Какво е вашето?

- Много сериозен проблем. Тук всеки има своето мнение. Моето мнение като председател на СДС е, че всъщност наистина се забавиха много дълго време депозитите на хората, които са вложили до 100 000 евро, както е по евродирективата, трябваше да бъдат гарантирани и да бъдат изплатени в 7-дневния срок. Не случайно санкцията на Европейския съюз виси като Дамоклев меч над нас. Факт е, че независимо от одитните доклади, това нещо се забави. Факт е, тук ще опонирам на господин Иван Костов, който каза в едно интервю, че трябва да се приложи наново евродирективата през парламента като интерполация на решение на Европейския съюз. Не, тази директива действа. Действа директно, действа първично и тя действа като нормативен акт, който е важен и за България и който трябва да се спазва от България. Наистина трябва да бъдат гарантирани тези депозити, трябва да бъдат изплатени, би следвало да ги има в гаранционния фонд. Друг е въпросът обаче по отношение на това дали трябва да бъде фалирана КТБ, защото има такива мнения, включително и сред моите колеги в Реформаторския блок. Аз смятам, че фалитът на КТБ ще бъде много по-вреден за държавния бюджет, отколкото каквато и да била помощ и оздравяване и избягване на фалит. Според мен трябва да се направи всичко възможно, банката да не фалира и да бъдат изплатени депозитите не само на вложителите – тези, които са гарантирани по европейската директива – до 100 000 евро, но и на по-сериозните вложители. Като, разбира се, трябва да има пълна прозрачност за това откъде е произходът на средствата, да се направи наистина един преглед от одиторите как, какво, защо, кой е влагал, кой е теглил, къде са отишли вложенията. И, разбира се, ако има оздравителни планове и ако има възможност включително и за публична подкрепа от държавата, това не трябва да се изключва като вариант. Тук е мястото да кажа, че основен за мен виновник за забавянето и за кризата в КТБ наистина е БНБ. Друг въпрос е, че имаше и други обвинения по отношение например за Комисията за финансов надзор. Аз доста си направих труда да изчета по въпроса и мога да ви кажа като юрист, че Комисията за финансов надзор няма никакви правомощия по отношение контрола и оздравяването на банковите институции. В това отношение мога да кажа, че те са невинни и си вършат добре работата. Това си пролича и в последната година в доста техни реакции, включително и спирането на сделката за фонд „Доверие“. Така че в това отношение бих казал, че основният виновник, който аз визирам, без да атакувам други институции, но основният виновник е БНБ.

Господин Лукарски, но нали сам разбирате, че с тази ви позиция се разминавате с вашите колеги от ДСБ? Разбира се, за господин Костов е ясно.

- Да. Аз затова казах, че дори в блока нямаме еднозначно мнение по въпроса. Това е мнение, което ние в СДС сме обсъждали и го имаме. Приемам позицията на колегите в ДСБ. Самият факт, че господин Иван Костов има малко по-различна позиция от тях показва, че казусът с КТБ е доста тежък и нееднозначен. Но за мен твърдо фалитът на банката би имал по-сериозни последици за бюджета, отколкото каквито и да е други ходове. И това би имало и лавинообразен ефект върху другите банки, защото би нарушило доверието на българите в банковите институции като цяло.

Различните ви позиции да не би да окажат някакво влияние вътре в Реформаторския блок?

- О, не, не. Ние затова сме няколко партии, затова имаме различни експертизи и всеки изповядва своите ценности. Имаме, разбира се, по повечето политически позиции една позиция. Не е необходимо да имаме сто процента покриване на вижданията по въпроса. Пак казвам, казусът КТБ е нееднозначен и доста сложен, и различните експерти го тълкуват по различен начин. Лично моето виждане е такова, каквото ви казах.



CHF CHF 1 2.01549
GBP GBP 1 2.2841
RON RON 10 3.93068
TRY TRY 100 5.63583
USD USD 1 1.83147