1 млн. дизелови леки коли у нас; те замърсяват най-много
България 30.07.2014 09:31
В страната се карат най-много бензинови леки автомобили - 1 752 690, следвани от колите на дизел - 1 001 141. Това сочи обобщена информация в сайта на МВР за водените на отчет превозни средства по вид и гориво към 1 юли т.г.
От официално регистрираните у нас 2 972 770 леки автомобила, бензиновите двигатели, които ползват и газ са 153 998.
Фабрично само с газ са 146 автомобила. С дизел и електричество се движат 25 леки коли, а с бензин и ток - 718, сочи справката на МВР. С бензин и природен газ пътуват 8 953 коли. Само с природен газ са 713 автомобила, сочи справката на МВР.
Най-чистото гориво е природният газ, най-замърсяващо - дизелът
На българския пазар се предлагат четири вида автомобилни горива - дизелово гориво, автомобилен бензин, втечнени въглеводородни газове и природен газ. По степен на замърсяване на въздуха най-замърсяващо е дизеловото гориво, поради съдържанието на прахови частици (сажди) и полиароматни въглеводороди в емисиите от изгарянето му, коментираха за БТА експерти от дирекция "Опазване чистотата на въздуха" в Министерство на околната среда и водите.
На второ място по замърсяване е автомобилният бензин, който съдържа бензен и летливи органични съединения. На трето място са втечнените въглеводородни газове (пропан-бутан), които съдържат летливи органични съединения.
Най-чистото гориво, от екологична гледна точка, е природният газ. Възможно най-екосъобразният вариант е използването на електрически превозни средства, при които не се отделят емисии на замърсители, но в този случай има значение по какъв начин е произведена електрическата енергия, коментираха специалистите.
Справка на МВР показва, че у нас са регистрирани едва 81 леки автомобила само с електрически двигател. С биогориво пък се движат едва пет леки автомобила в страната.
Колко и къде замърсяват автомобилите?
Приносът на автомобилните горива за замърсяване на въздуха е различен в различните градове. Според общинските програми за качество на въздуха, транспортният сектор е на второ място като източник на замърсяване, след битовото отопление.
Програмите на общините показват, че транспортният сектор има основен принос към нивата на финни прахови частици в общините София, Велико Търново, Ловеч, Стара Загора и Бургас, информираха от МОСВ.
По данни на Националния доклад за състоянието на околната среда за 2012 г., 26% от националните емисии на азотни оксиди се дължат на пътния транспорт.
Нов стратегически документ ще развива устойчивата мобилност у нас
С решение на Министерския съвет от 19 октомври 2012 г. беше приет Национален план за действие за насърчаване производството и ускореното навлизане на екологични превозни средства, включително на електрическата мобилност в България за периода 2012-2014 г.
Предвид изтичащия срок на действие на плана, са предприети стъпки за изготвяне на нов средносрочен стратегически документ за развитие на устойчива мобилност в България, отбелязаха експертите на МОСВ.
На заседание на междуведомствена работна група за разработване на новия документ, е уточнено времевият му обхват да съвпада с програмния период на оперативните програми (2014-2020 г.). Към момента само в Закона за местните данъци и такси съществуват предвидени разпоредби за данъчни облекчения, които са обвързани с евростандартите за емисии от двигателите на автомобилите. /vesti.bg
От официално регистрираните у нас 2 972 770 леки автомобила, бензиновите двигатели, които ползват и газ са 153 998.
Фабрично само с газ са 146 автомобила. С дизел и електричество се движат 25 леки коли, а с бензин и ток - 718, сочи справката на МВР. С бензин и природен газ пътуват 8 953 коли. Само с природен газ са 713 автомобила, сочи справката на МВР.
Най-чистото гориво е природният газ, най-замърсяващо - дизелът
На българския пазар се предлагат четири вида автомобилни горива - дизелово гориво, автомобилен бензин, втечнени въглеводородни газове и природен газ. По степен на замърсяване на въздуха най-замърсяващо е дизеловото гориво, поради съдържанието на прахови частици (сажди) и полиароматни въглеводороди в емисиите от изгарянето му, коментираха за БТА експерти от дирекция "Опазване чистотата на въздуха" в Министерство на околната среда и водите.
На второ място по замърсяване е автомобилният бензин, който съдържа бензен и летливи органични съединения. На трето място са втечнените въглеводородни газове (пропан-бутан), които съдържат летливи органични съединения.
Най-чистото гориво, от екологична гледна точка, е природният газ. Възможно най-екосъобразният вариант е използването на електрически превозни средства, при които не се отделят емисии на замърсители, но в този случай има значение по какъв начин е произведена електрическата енергия, коментираха специалистите.
Справка на МВР показва, че у нас са регистрирани едва 81 леки автомобила само с електрически двигател. С биогориво пък се движат едва пет леки автомобила в страната.
Колко и къде замърсяват автомобилите?
Приносът на автомобилните горива за замърсяване на въздуха е различен в различните градове. Според общинските програми за качество на въздуха, транспортният сектор е на второ място като източник на замърсяване, след битовото отопление.
Програмите на общините показват, че транспортният сектор има основен принос към нивата на финни прахови частици в общините София, Велико Търново, Ловеч, Стара Загора и Бургас, информираха от МОСВ.
По данни на Националния доклад за състоянието на околната среда за 2012 г., 26% от националните емисии на азотни оксиди се дължат на пътния транспорт.
Нов стратегически документ ще развива устойчивата мобилност у нас
С решение на Министерския съвет от 19 октомври 2012 г. беше приет Национален план за действие за насърчаване производството и ускореното навлизане на екологични превозни средства, включително на електрическата мобилност в България за периода 2012-2014 г.
Предвид изтичащия срок на действие на плана, са предприети стъпки за изготвяне на нов средносрочен стратегически документ за развитие на устойчива мобилност в България, отбелязаха експертите на МОСВ.
На заседание на междуведомствена работна група за разработване на новия документ, е уточнено времевият му обхват да съвпада с програмния период на оперативните програми (2014-2020 г.). Към момента само в Закона за местните данъци и такси съществуват предвидени разпоредби за данъчни облекчения, които са обвързани с евростандартите за емисии от двигателите на автомобилите. /vesti.bg
CHF | 1 | 2.01134 |
GBP | 1 | 2.2729 |
RON | 10 | 3.93045 |
TRY | 100 | 5.62332 |
USD | 1 | 1.83233 |
Последни новини
- 21:33 Хороскоп за сряда, 24 април 2024 г.
- 19:37 Аржентинският президент празнува постигането на "нулев дефицит" - ключова негова цел
- 19:29 Русия започна изтеглянето на мироопазващите сили от Нагорни Карабах
- 19:21 Почетоха гаснещия Ериксон и в клуба, за който извърши най-голямото си чудо (ВИДЕО)
- 19:11 Виктория още имала чувства към Алек
- 19:02 И среброто се готви за ценови рекорди
- 18:53 Доц. Кунчев ще предложи до края на седмицата да се обяви епидемия от коклюш
- 18:53 Бивш инженер на НАСА твърди, че е изобретил двигател, който не изисква гориво