690 млн. лв. харчат българи в Гърция и Турция за лятото, 874 млн. у нас

България 21.07.2014 10:04

350 млн. лв. ще похарчат българите на гръцкото море от 15 май до около 15 септември тази година, прогнозира Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма.

За този период около 660 000 наши сънародници ще отидат на море в страната на узото.

Към 750 000 българи ще бъдат в Турция през лятото за същия период от време. Те ще оставят там малко по-малко пари - около 330-340 млн. лв. Така общо в двете най-посещавани съседни държави ще платим 690 млн. лв. Въпреки това обаче може да се каже, че

българите

остават в България

за почивката си, категоричен е Драганов.

3,3 млн. от сънародниците ни ще видят морето от българския бряг или ще отдъхват из българските планини. Те ще допринесат за родния туризъм с цели 874,5 млн. лв.

Средно нашенецът почива в страната си по 3,2 дни и харчи за това време по 265 лв. на човек.

Голяма част от хората, които ходят в Гърция, преди това или идват от море в България, или ще ходят по нашите планини, казват експертите. Това са мобилните семейства с над средни доходи, които пътуват няколко пъти през лятото за почивки до 5 дни.

Нищо тревожно няма с българските курорти, напротив, категоричен е Румен Драганов.

Той дори посъветва българите, ако искат да са на море у нас, да побързат с резервациите, тъй като в края на месеца всичко ще бъде пълно. Към момента повечето хотели са пълни 87-88%, а някои 100%. Заетостта на хотелите на задна линия сега е около 63%, къщите за гости в страната са пълни с туристи около 28%. Тази картина не е различна от обичайната за този период на юли и през други години.

Към края на месеца се очаква да се изпълни капацитетът и на хотелите на 3-4-а линия по морето.

“Сезонът

идва със

страшна сила”,

отсече Драганов. Според него в края на юли и курортите, пострадали от наводнението, ще събират добри плодове - Албена тогава ще е пълна 98%, е прогнозата на шефа на института за анализи в туризма.

В момента нямало нито едно оплакване от чуждестранен или български курортист от водата на Черно море. По принцип британците и германците са мълчаливи хора, но ако дори един от тях се оплаче от заболяване, информацията между тях се пренася светкавично. “Това са организирани общества, които знаят как да се бранят”, казва Драганов. Сред гостите ни от чужбина има лекари и химици, но от тях няма оплаквания, което е индикатор за чиста вода.

Българският туризъм категорично доказа, че е стабилен, инвестициите, направени от предприемачи, общини и държава, се оказаха изключително устойчиви, коментира Драганов. Това личало особено при криза. Въпреки военната и политическа криза в Украйна, въпреки политическата нестабилност в България и осбено въпреки природните катаклизми в последно време у нас, които като съвкупност са незапомнени през последните 45 години,

не е регистриран

отлив от туристи

от родните курорти

Веднага след наводненията на юг от Бургас, както и след последния проливен дъжд над Варна, на следващия ден плажовете са били пълни. Някои туристи в анкети дори споделяли, че разглеждат природните катаклизми и като атракция, каза Драганов. Това е феномен, показващ, че туризмът няма памет.

Всяка следваща група не знае какво се е случило на предишната. Ако условията за нея с хотели и настаняване са добри, отзивите за курорта и страната после са отлични. В последните два дни дори няма отлив от полетите на малайзийските авиолинии след трагедията с техния самолет, казва Драганов.

Според експертите и световното по футбол не се отрази негативно на българския туриъм, каквито прогнози имаше. Причината е, че у нас са идвали хора, които са планирали да видят Меси по телевизора - това не са пътуващите за Бразилия. Дали някой е гледал мачовете в България, или във Великобритания, няма значение, още повече че у нас всички заведения осигуриха плазмен достъп до терените на световното. Напротив, успехите в мачовете дори вдигнаха консумацията по българските заведения, карайки някои чуждестранни туристи да се отклонят от ол инклузив пакета си и да си позволят повече бири в чест на мача.

Румънците са на ол инклузив, купуват тук баничка и ракия от магарешки бодил
Един среден румънски турист със сигурност дава последния си лев, преди да мине границата на Дуранкулак.

Покупката му за 1,20 е на българска баничка от Шабла. Винаги спират при мен да си купят наши закуски, защото при тях няма традиция да ги правят, казва Тодор Журналов, който държи капанче на километър от КПП-то.

Румънците се придържат стриктно към пакета, който са платили на Златни пясъци, обяснява собственик на хотел на втора линия. Съседите от север разчитат на ол инклузив в хотелите и рядко дават пари за нещо повече.

Понякога пият само по бира за 2 лева в заведение, в което има шоу програма, и щом номерата свършат, бързат да се приберат в хотела. Иначе по-богатите си позволяват пълен ол инклузив от по 60-70 евро на ден в хотелите на първа линия на Златните. Някои от тях си имат собствени чадъри на плажа и така спестяват на клиентите си по около 15 евро на ден за сянка и шезлонг. 30 евро излиза спането и яденето на корем в хотелите на втора линия, а на трета то може да падне до 25 евро. В тези два случая обаче безплатният алкохол е изключен, макар че когато го има, той е български и е далеч от марковите питиета.

Ол инклузивът изяде дребните риби в летния бизнес, защото цените излизат колкото в хотел на Златните и румънците отбягват квартирите в малките градчета.

В Поморие например един турист пие кафе за 1 лев, яде баничка за 1,20. На обяд си купува най-евтината пица от 4,50 и пие бира от 2 лева. Вечерта започва с домашна ракия от магарешки бодил, която върви по 5 лева за половинка, и завършва с пържола за 8 лева и нова бира от 2 лева. Ако прибавим парите за сладолед, безалкохолно и пуканки от 5 лева на човек и най-вече спането от по 15 лева за легло, сумата отива към малко по-малко от 25 евро в ол инклузива на Златни пясъци.

Хотелиерите предпочитат по-дълъг уикенд
Уикенд пакетите са запазена марка за собствениците на семейните хотели в по-малките населени места край морето или при съдържателите, които не работят с организирани туристи, смятат специалисти в бранша.

Високооборотните хотели на първа линия в Слънчев бряг и големите комплекси предлагат по-рядко този тип почивка.

Тя би била изгодна, ако смените на груповите туристи ставаха в края на седмицата, обикновено това се случва в делнични дни, съответно повече свободни стаи има от вторник до четвъртък, разкрива собственик на хотел в източната част на Слънчев бряг.

Смята се, че услугата е неизгодна, тъй като включва и смяна на спално бельо и разход за пране само след две нощи ползване. Хотелиерите имат начини да преодолеят този недостътък. Първо, предлагат пакети с три нощувки - т.е. дълъг уикенд от петък до неделя включително. Резонно цената на ден за него излиза по-висока, отколкото за 4, 5, 6 и т.н. нощувки.

Цените са доста разнообразни според мястото и екстрите. Например в хотел “Ахелой” двойна стая със закуска предлага три нощувки за 361 лв.

Луксозен комплекс в Несебър промотира дълъг уикенд за 663 лв. в пика на сезона, но пакетът е ол инклузив и ползване на част от спа базата. Само нощувка в студио в Св. Влас, което се намира в един от ваканционните комплекси, е 278 лв. също за три нощувки. В по-луксозни бази в същия комплекс обаче цените скачат - съответно 367 лв. за апартамент с 1 спалня, 506 лв. за апартамент с две спални. От 341 лв. до 381 лв.(с изглед към града, към морето и лукс) е цената на двойна стая за три нощувки в Созопол със закуска. /24chasa.bg

CHF CHF 1 2.00105
GBP GBP 1 2.27568
RON RON 10 3.93076
TRY TRY 100 5.62834
USD USD 1 1.83027