Монсиньор Дарио Едоардо Вигано: 2 млрд. души ще гледат канонизацията на папите Йоан XXIII и Йоан Пав

Избрано 24.04.2014 11:56

- Монсиньор Вигано, на 27 април предстои канонизацията на двама папи – Йоан XXIII и Йоан Павел II. На церемонията, водена от папа Франциск, е поканен и почетният папа Бенедикт XVI. Очаква се близо 5 млн. души да дойдат в Рим. Как вашата телевизия ще отрази събитието?

- Няколко факта показват веднага за събитие от какъв мащаб става въпрос. На олимпиадата в Сочи бяха използвани 4 сателита за церемонията по откриването, а ние ще използваме 9. Това ще бъде глобално събитие. Ще работим с 3 режисьорски екипа, които не са копродукции, а са само на нашата телевизия CTV. Имаме два технологични партньора – “Скай” (Sky UK, Sky Deutsch и Sky Italia) и “Сони”. Цялата продукция на CTV ще бъде в HD, 3D и 4К. Новото е, че образите в HD и 3D ще се разпространяват и в кината по света.

Получили сме

заявки от 600

кина от над

20 страни

и ще им предоставим безплатно да гледат директно събитието. В Сото ил Монте, родното село на папа Йоан XXIII, ще следят канонизацията в 3D в местната църква.

А защо ще предаваме и в 3D? Веднага искам да уточня, че не става въпрос за демонстрация на технологичните ни възможности. Помислете само - площад “Свети Петър” и “Виа дела Кончилиационе” пред него побират максимум 200 000 души. Много хора ще останат там, където живеят, защото не всеки може да си позволи да пътува дотук. Продукция в 3D правим точно по тази причина – за да помогнем на зрителя да се потопи в събитието и да се почувства все едно че е на площада. Това е начин да позволим на всеки да изживее изключителното събитие с голяма съпричастност.

- Колко души ще направят възможен този спектакъл?

- Ще участват всички оператори от CTV, освен това целият технически персонал на “Скай”, “Сони”, или общо около 150 души. Ще разполагаме с 38 камери на площада.

- Колко души ще видят събитието?

- Мисля, че трябва да се умножи най-малко по 3 броят зрители, видели церемонията по откриването на олимпиадата в Сочи, с други думи сигурно над 2 млрд. души. Йоан XXIII промени църквата тотално (свика Втория ватикански събор), Йоан Павел II също, така че те интересуват всички хора по света. Плюс хората, които ще искат да видят папа Франциск.

- Какво предвижда режисурата на събитието, кой ще е главният герой сред четиримата папи?

- Канонизацията е много дълга и тържествена служба и не можем да не започнем от

папа Франциск,

който ще я

отслужи

Разбира се, ще представим папа Франциск, както и папа Йоан Павел II и папа Йоан XXIII и чрез хората.

Това няма да е статично представяне, а ще е свързано пряко с хората. Много е вероятно, когато отгърнат платното с лика на Йоан XXIII, хилядите присъстващи от Бергамо, откъдето произлиза той, да започнат да ръкопляскат, така че ще се опитаме да разкажем за корените на папата в Бергамо. Същото ще стане и с поляците, присъстващи на площада заради Йоан Павел II.

Когато режисираме големи събития, винаги предварително се срещаме с церемониал майстора на литургиите монсиньор Гуидо Марини. Нашата мисия е да поставим технологията в услуга на литургията. Разбира се, има и аспекти, свързани с превръщането на събитието в спектакъл. Например използването на широкоъгълния обектив, както и кадрите, наподобяващи полет над хората на площада. Това е служба, но ние мислим винаги за зрителя вкъщи. Не целим обаче създаването на прозрачен прозорец, а изграждането на разказ.

- Папата може ли по някакъв начин да бъде “режисиран”?

- Не. Папата си е папа и прави това, което иска. Ние познаваме добре структурата на службата и всеки един момент около нея - ако е свързана с процесия, с отгръщане на платна и др. Разполагаме с либретото на церемонията, така че знаем всяка стъпка. Какво не знаем? Например жестовете на папата - той може да слезе, да поздрави, да избере по-кратко обръщение към вярващите. Но канонизацията е меса и тя е много строго кодифицирана. По-различно е при аудиенциите в сряда, когато папата може да спре папамобила, да слезе от него и т.н. – тогава ние самите трябва да сме по-творчески.

- Само вашата телевизия може да снима папата. Как след това зеснетото от вас стига до телевизиите по света?

- Всички телевизии в света минават през ЕBU (European Broadcasting Union), на който ние даваме сигнала. Почти всички телевизии членуват в този съюз срещу определена квота. Ние като телевизия го даваме директно само на католическите телевизии. Има

3-4 големи

събития годишно,

които предлагаме

на всички

безплатно - например коледното обръщение Urbi et Orbi. Нашата цел при подобни събития е максималното им разпространение. Разходите по сателитите пък се поемат 4 пъти годишно от ордена “Рицарите на Колумб” (най-голямата католическа организация в света – бел.ред.).

Що се отнася до отношенията ни с телевизиите - не говорим за продажба на авторски права, а за споразумения, в които става въпрос за “принос към продукцията”. Разбира се, ние правим разходи за продукциите, но сме телевизия с ексклузивни права върху Ватикана, така че сключваме споразумения според типа телевизия (голяма, малка, национална) и така се достига до сумата по т.нар. принос към продукцията.

- Какъв е бюджетът на телевизията ви?

- 2,4 млн. евро годишно. 1,4 млн., или заплатите за персонала, се поемат от светия престол. Останалият 1 млн. идва от споразумения и дарения.

- Колко струва събитие като предстоящата канонизация?

- Ако го организираше някой друг, той би платил милиони. Ние обаче имаме много добър проект, по който започнахме да работим през октомври. Намерихме си технологични партньори и всеки от тях поема разходи. Светият престол ще плати само на собствения си персонал, а сателитите ще се поемат от “Рицарите на Колумб”. Избрал съм “Сони” като партньор на телевизията ни просто защото не съм намерил никой друг, който технологически да разполага с толкова високо професионално ниво.

- Оглавявайки телевизията на 22 януари миналата година, вие се оказахте само седмици след това в положението на човек, който трябваше да режисира отразяването на епохални събития – оттеглянето на предишния папа, свикването на конклава, избора на новия папа. Всеки детайл в тях предварително ли се мисли и репетира?

- В случая с хеликоптера с оттеглилия се папа Бенедикт XVI например режисурата беше изпипана стъпка по стъпка. Бяха ни необходими 4 мобилни режисьорски екипа и 18 камери плюс камера на хеликоптера, който следваше този на папата. Сутринта на 28 февруари репетирахме предварително с камера с хеликоптера, за да видим как изглежда куполът. Избрахме как точно да стане този момент. Бяхме обаче и късметлии, тъй като

имахме страхотна

светлина на

небето –

това не зависи от нас, а от Господ, който ни подаде ръка да напишем страница в историята на киното, както някои журналисти написаха след това. Ние обаче бяхме тези, които решихме как точно да предадем събитието. Навярно си спомняте как папа Бенедикт влезе в резиденцията в “Кастел Гандолфо” – ние го следвахме с камера, поставена предварително вътре, за да го посрещне. Исках да изглежда така, сякаш папата не се изпраща, а се придружава и се посреща вкъщи. Ето, това са режисьорски решения, които се търсят нарочно. Друг важен детайл беше и с бавното отделяне на хеликоптера от земята – камерата се концентрира върху това и чак след няколко секунди се откъсва от земята. Това беше много силен детайл, показващ връзката с Ватикана.

- Вие сте експерт на киното, на комуникацията. Как ви помага този опит?

- От технологична гледна точка опита си го натрупвам в момента. Едно е да знаеш какво е среден план, американски план и т.н., а друго е да познаваш продукцията посредством камери и сателити. От гледна точка на езика и израза съм късметлия. При режисурата с полета с хеликоптера на папа Бенедикт XVI – мнозина казаха, че е като по Фелини. Имат право – това е режисьор, когото познавам много добре, и филмов фрагмент, който съм изучавал много. Всеки от нас прави нещата, черпейки от собствения си багаж. Имайки предвид, че съм учил много години кино, градя опита си на тази база.

- Папа Франциск комуникира по-добре чрез думите или чрез жестовете си?

- Силата на папа Франциск е, че в думите му е концентрирано цялото богатство на живота му. Той не говори никога за това какво трябва да се направи, а разказва. Всяка негова дума е вече преживяна от него. Когато казва - идете в покрайнините, ни идват наум километрите, които е извървявал с метрото. Жестовете му също поразяват веднага. Когато слезе от папамобила и качи в него дете, това е по-силно от цяла енциклика. Когато погали болен човек с обезобразено лице, това е повече от проповед за помощ на нуждаещите се. Тези жестове са като моменти от живота.

- На пръв поглед киното, което познавате отлично, и църквата са далечни едно от друго неща...

- Мисля, че не са толкова далечни. Съществува дори и енциклика на един папа за киното. Киното е направено от светлини и движение - точно както и ангелите. Така както ангелите прелитат между човешкото сърце, което може да е ранено или изпълнено с радост, и Бога, за да нашепнат тези чувства, така и киното

подканва винаги

да се отива отвъд

Киното ни позволява да си представим и онова, което е извън зрителския ни обхват. Това е нещо невидимо, което става видимо.

- Успявате ли да се развълнувате просто по човешки в моментите, в които сте зает да режисирате тези събития?

- Да, много. Миналата година по време на светия четвъртък папата отиде в Казал дел Мармо в Рим и както е по традиция, падна на колене на земята, за да мие краката на едно момче. След това вдигна погледа си към него и се усмихна. Беше много трогателно. Не беше ритуал, а среща. /24chasa.bg

CV
Роден е в Рио де Жанейро, 52-годишен

Професор по теология на комуникациите в папския Латерански университет, преподава семиотика на киното и аудиовизуален език и в римския университет ЛУИС “Гуидо Карли”

Оглавявал е най-старото списание за кино в Италия, а също и Националната организация по кинематография

От 22 януари 2013 г. е директор на Ватиканския телевизионен център CTV - официалната телевизия на Ватикана. Тя е основана от папа Йоан Павел II през 1983 г. и е единствена с екслузивни тв права върху папата и светия престол
CHF CHF 1 2.02049
GBP GBP 1 2.28431
RON RON 10 3.93021
TRY TRY 100 5.63146
USD USD 1 1.83594