Константин Пенчев: година след февруарския бунт нищо не се е променило
Избрано 05.03.2014 20:52
- Г-н Пенчев, разрешиха ли се проблемите с монополистите, които изкараха хората по улиците преди година?
- Не, една четвърт от жалбите на потребителите, които получавам, са срещу топлофикациите. Останалите са срещу електроразпределителните дружества, ВиК услугите, мобилните оператори, такса смет.
Когато става дума за парното, потребителите най-често се оплакват от неясните сметки. За всички е ясно, че никой не плаща на топлофикациите това, което действително е потребил, защото няма как да се разбере точното потребление. Има един-единствен измервателен уред - в абонатната станция. Уредите по радиаторите, които топлинни счетоводители отчитат, са сметки на око.
Изобщо не се вземат предвид например характеристиките на конкретната сграда - ако тя е санирана, това не се отразява на сметките за парно, защото те се изчисляват по формула, която не отчита разликата между отделните сгради, въпреки че би трябвало.
- Кои са основните проблеми с топлофикациите?
- Липсата на индивидуални договори, поради което използваната енергия и сумата за нея се разпределят неясно как между съкооператорите. Другият проблем е, че по закон сградна инсталация се плаща и от хората, които не ползват услугата на топлофикациите.
Абсурдно е гражданите, които не се отопляват с парно, защото нямат пари, да плащат за
това, че сградите губят енергия. Тези основни проблеми могат да се решат само с промени в закона, които парламентът не само че не е приел, но няма и предложения за тях. Затова въпреки промените в общите условия на отделни топлофикации не може да има реално подобряване на услугата и на отчетността. Ще продължаваме да се съмняваме, че плащаме за това, което наистина потребяваме. При това положение едва ли може да очакваме клиентите да са доволни и изрядни.
- Като омбудсман сте правили доста препоръки към топлофикациите. Кои от тях са изпълнени и кои - не?
- Част от забележките на омбудсмана са взети предвид в новите общи условия, но само на “Топлофикация - София”. Отменени са лихвите върху прогнозни сметки, задълженията се плащат по избор. Преди, когато нямаш средства да покриеш всички сметки, с внесената сума се погасявахь най-старите задължения. Сега клиентът може да посочи коя сметка плаща - има случаи, когато потребител оспорва някои сметки, не всички, а желае да плати текущата.
- Бихте ли посочили нарушение на топлофикация, което ви е потресло?
- Стане ли дума за топлофикациите, съм в постоянен потрес. Самият факт, че няма индивидуални договори и че се плаща сградна инсталация, е толкова несправедливо, толкова противоречащо на всякаква правна логика, че повече няма накъде! Когато сметката ти за парно е неясна и е почти сигурно, че не плащаш това, което потребяваш, не знаеш какво плащаш, няма значение дали е надписана, или не!
- След протестите през февруари м.г., които бяха предизвикани от високите сметки за ток, цената на еленергията бе намалена с 5%.
- Питам какво се промени през последната година? И отговарям - нищо не се промени освен едно условно намаляване на цената на тока с 5%. Условно, защото в един момент цената може пак да бъде повишена.
Категоричен съм, че нищо не се промени, защото в закона нищо не се промени. Министерският съвет не е излязъл с едно законодателно предложение освен за промени в Закона за защита на потребителите. За закона за енергетиката в частта за електроснабдяването и топлофикациите има само предложение за промяна от депутата от Коалиция за България Явор Куюмджиев. Това е несериозно, защото
предложение на един депутат много лесно може да се отхвърли - винаги може да му се опонира, че идеите не са достатъчно премислени, че не е спазен балансът в отношенията доставчици-потребители.
Когато правителството приеме и внесе в парламента промени в закона, отговорността вече е сериозна, предполага се, че експертизата е много по-сериозна, тъй като всички министерства са взели отношение, и показва, че кабинетът има политика спрямо потребителите. Не мога да приема, че след февруарските събития, които доведоха до предсрочни парламентарни избори, правителството няма да има политика за защита на правата на потребителите, а ще остави това на хрумвания на отделни депутати.
По същия начин стоят нещата и в банковия сектор - там също има предложения за промени в закона от отделни народни представители. Не мога да си обясня това несериозно отношение, след като имахме предсрочни избори именно заради бунта на потребителите.
- В първия работен ден на този парламент, 21 май м.г., внесохте доклад, в който ясно посочихте основните проблеми на гражданите с монополите. Депутатите взеха ли го предвид?
- Не, никой не обърна внимание на доклада, който посочва не само основните проблеми, но и начините за разрешаването им - промените в закони, които трябва да се гласуват, за да се подобрят правата на потребителите, да се увеличат за сметка на правата на монополите. Само отделни депутати на добра воля внасят някакви предложения, които са много уязвими.
- Все пак с промяна в закона общините бяха задължени да освобождават от заплащане на такса смет гражданите, които заявяват, че не ползват имота или имотите си на територията на съответната община.
- Да, но някои общини, позовавайки се на тълкуване на финансовия министър, приемат, че тази възможност се дължи от 1 януари 2015 г., а не през текущата година, което не е вярно.
Други общини пък обвързват освобождаването от такса смет с редица изисквания и документи, които не са предвидени в закона - искат например бележки от ВиК и електроразпределителното дружество, че водата и токът са изключени, като доказателство, че имотът не се ползва. Законът предвижда едно-единствено изискване, за да не плащаш такса смет - да не ползваш имота. Ако се окаже, че го ползваш, общината ще си вземе таксата. Никой не дава възможнот на общините да въвеждат допълнителни изисквания, които ако гражданинът не изпълни, служат като основание на общината да откаже освобождаване от такса смет.
- Имате ли представа дали общините се готвят за другата промяна за такса смет, която ще важи от 1 януари 2015 г. - дължимата сума да отговаря на реално извършената услуга, а не да е промил от данъчната оценка на имота?
- Предполагам, че нищо не предприемат. Някои общини дори отказват да освободят собственици на имоти от такса смет заради неползване през тази година, защото не са подали декларация в края на м.г. А не са я подали, защото финансовият министър не бил издал декларация образец. Наложи се да пиша писмо на финансовия министър, оказа се, че той е издал такава.
Общините очевидно гледат да им е по-лесно и по всякакъв начин затрудняват хората, усложняват живота им, за да не ги освободят от такса смет за неползван имот. Това е подход, подходящ за добър стопанин , който иска да събере максимално средства за общината, но за мен е една лоша администрация.
ВИЗИТКА:
Роден на 21 март 1952 г. в София
Завършил е право в Софийския университет, специализирал защита на конкуренцията във Франция
Съдия от кариерата, бил е адвокат десет години
Депутат в 39-ото народно събрание, член на икономическата и правната комисия
Шеф на Върховния административен съд от март 2004 г. и член на Висшия съдебен съвет по право
Национален омбудсман от октомври 2010 г.
Владее френски, английски и руски
Женен, с две деца /24chasa.bg
- Не, една четвърт от жалбите на потребителите, които получавам, са срещу топлофикациите. Останалите са срещу електроразпределителните дружества, ВиК услугите, мобилните оператори, такса смет.
Когато става дума за парното, потребителите най-често се оплакват от неясните сметки. За всички е ясно, че никой не плаща на топлофикациите това, което действително е потребил, защото няма как да се разбере точното потребление. Има един-единствен измервателен уред - в абонатната станция. Уредите по радиаторите, които топлинни счетоводители отчитат, са сметки на око.
Изобщо не се вземат предвид например характеристиките на конкретната сграда - ако тя е санирана, това не се отразява на сметките за парно, защото те се изчисляват по формула, която не отчита разликата между отделните сгради, въпреки че би трябвало.
- Кои са основните проблеми с топлофикациите?
- Липсата на индивидуални договори, поради което използваната енергия и сумата за нея се разпределят неясно как между съкооператорите. Другият проблем е, че по закон сградна инсталация се плаща и от хората, които не ползват услугата на топлофикациите.
Абсурдно е гражданите, които не се отопляват с парно, защото нямат пари, да плащат за
това, че сградите губят енергия. Тези основни проблеми могат да се решат само с промени в закона, които парламентът не само че не е приел, но няма и предложения за тях. Затова въпреки промените в общите условия на отделни топлофикации не може да има реално подобряване на услугата и на отчетността. Ще продължаваме да се съмняваме, че плащаме за това, което наистина потребяваме. При това положение едва ли може да очакваме клиентите да са доволни и изрядни.
- Като омбудсман сте правили доста препоръки към топлофикациите. Кои от тях са изпълнени и кои - не?
- Част от забележките на омбудсмана са взети предвид в новите общи условия, но само на “Топлофикация - София”. Отменени са лихвите върху прогнозни сметки, задълженията се плащат по избор. Преди, когато нямаш средства да покриеш всички сметки, с внесената сума се погасявахь най-старите задължения. Сега клиентът може да посочи коя сметка плаща - има случаи, когато потребител оспорва някои сметки, не всички, а желае да плати текущата.
- Бихте ли посочили нарушение на топлофикация, което ви е потресло?
- Стане ли дума за топлофикациите, съм в постоянен потрес. Самият факт, че няма индивидуални договори и че се плаща сградна инсталация, е толкова несправедливо, толкова противоречащо на всякаква правна логика, че повече няма накъде! Когато сметката ти за парно е неясна и е почти сигурно, че не плащаш това, което потребяваш, не знаеш какво плащаш, няма значение дали е надписана, или не!
- След протестите през февруари м.г., които бяха предизвикани от високите сметки за ток, цената на еленергията бе намалена с 5%.
- Питам какво се промени през последната година? И отговарям - нищо не се промени освен едно условно намаляване на цената на тока с 5%. Условно, защото в един момент цената може пак да бъде повишена.
Категоричен съм, че нищо не се промени, защото в закона нищо не се промени. Министерският съвет не е излязъл с едно законодателно предложение освен за промени в Закона за защита на потребителите. За закона за енергетиката в частта за електроснабдяването и топлофикациите има само предложение за промяна от депутата от Коалиция за България Явор Куюмджиев. Това е несериозно, защото
предложение на един депутат много лесно може да се отхвърли - винаги може да му се опонира, че идеите не са достатъчно премислени, че не е спазен балансът в отношенията доставчици-потребители.
Когато правителството приеме и внесе в парламента промени в закона, отговорността вече е сериозна, предполага се, че експертизата е много по-сериозна, тъй като всички министерства са взели отношение, и показва, че кабинетът има политика спрямо потребителите. Не мога да приема, че след февруарските събития, които доведоха до предсрочни парламентарни избори, правителството няма да има политика за защита на правата на потребителите, а ще остави това на хрумвания на отделни депутати.
По същия начин стоят нещата и в банковия сектор - там също има предложения за промени в закона от отделни народни представители. Не мога да си обясня това несериозно отношение, след като имахме предсрочни избори именно заради бунта на потребителите.
- В първия работен ден на този парламент, 21 май м.г., внесохте доклад, в който ясно посочихте основните проблеми на гражданите с монополите. Депутатите взеха ли го предвид?
- Не, никой не обърна внимание на доклада, който посочва не само основните проблеми, но и начините за разрешаването им - промените в закони, които трябва да се гласуват, за да се подобрят правата на потребителите, да се увеличат за сметка на правата на монополите. Само отделни депутати на добра воля внасят някакви предложения, които са много уязвими.
- Все пак с промяна в закона общините бяха задължени да освобождават от заплащане на такса смет гражданите, които заявяват, че не ползват имота или имотите си на територията на съответната община.
- Да, но някои общини, позовавайки се на тълкуване на финансовия министър, приемат, че тази възможност се дължи от 1 януари 2015 г., а не през текущата година, което не е вярно.
Други общини пък обвързват освобождаването от такса смет с редица изисквания и документи, които не са предвидени в закона - искат например бележки от ВиК и електроразпределителното дружество, че водата и токът са изключени, като доказателство, че имотът не се ползва. Законът предвижда едно-единствено изискване, за да не плащаш такса смет - да не ползваш имота. Ако се окаже, че го ползваш, общината ще си вземе таксата. Никой не дава възможнот на общините да въвеждат допълнителни изисквания, които ако гражданинът не изпълни, служат като основание на общината да откаже освобождаване от такса смет.
- Имате ли представа дали общините се готвят за другата промяна за такса смет, която ще важи от 1 януари 2015 г. - дължимата сума да отговаря на реално извършената услуга, а не да е промил от данъчната оценка на имота?
- Предполагам, че нищо не предприемат. Някои общини дори отказват да освободят собственици на имоти от такса смет заради неползване през тази година, защото не са подали декларация в края на м.г. А не са я подали, защото финансовият министър не бил издал декларация образец. Наложи се да пиша писмо на финансовия министър, оказа се, че той е издал такава.
Общините очевидно гледат да им е по-лесно и по всякакъв начин затрудняват хората, усложняват живота им, за да не ги освободят от такса смет за неползван имот. Това е подход, подходящ за добър стопанин , който иска да събере максимално средства за общината, но за мен е една лоша администрация.
ВИЗИТКА:
Роден на 21 март 1952 г. в София
Завършил е право в Софийския университет, специализирал защита на конкуренцията във Франция
Съдия от кариерата, бил е адвокат десет години
Депутат в 39-ото народно събрание, член на икономическата и правната комисия
Шеф на Върховния административен съд от март 2004 г. и член на Висшия съдебен съвет по право
Национален омбудсман от октомври 2010 г.
Владее френски, английски и руски
Женен, с две деца /24chasa.bg
CHF | 1 | 2.01383 |
GBP | 1 | 2.28913 |
RON | 10 | 3.93021 |
TRY | 100 | 5.65727 |
USD | 1 | 1.8387 |
Последни новини
- 21:11 Хороскоп за четвъртък, 18 април 2024 г.
- 19:37 Холивудска продуцентка: Сидни Суини нито е красива, нито талантлива, защо е звезда?
- 19:28 Хеликоптерът на НАСА "Инджинюъти" изпрати последното си съобщение
- 19:18 През последното тримесечие производството на интегрални схеми в Китай е нараснало с 40 %
- 19:09 Колко са чашите кафе на ден, които е позволено да изпиете, според кардиолозите
- 19:01 Димо Дренчев, "Възраждане": Като минем на евро дългът към БВП ще отиде на 90% и ще задлъжнеем много
- 18:50 100 дни до Париж 2024: Броенето започна, но въпросителните са много
- 18:41 Останала без "Тотал", ОМВ търси съакционер за Блок "Хан Аспарух"