Руската църква мечтае за православен СССР

Избрано 28.04.2012 12:01

"За ръководството на Руската православна църква идеалното държавно устройство е византийската монархия с нейната "симфония" между църквата и държавата."

"Няма да е преувеличено да се каже, че мнозина от екипа на патриарх Кирил са съгласни с това, че ако в СССР официална идеология беше станал не комунизмът, а православието, то би се получил отличен режим."

"Това е православен СССР. Късен, брежневски, спокоен, скучен, лицемерен, но наш си, роден."

Такива определения дават наблюдатели на развитието на Руската православна църква през последните 20 години и особено, откакто начело застана патриарх Кирил. Според социолога Сергей Филатов, например, "църквата се самозабрави без критика". В интервю за сп. "Огоньок" през април занимаващият се със социология на религията и старши научен сътрудник в Института по изследване на Изтока към Руската академия на науките (РАН) коментира и проведеното преди седмица многохилядно бдение в Москва "в защита на вярата". То бе предшествано от разпространен в цялата църква текст, осъждащ "лъжливите ценности на агресивния либерализъм".

Филатов, който е и ръководител на проекта "Енциклопедия на религиозния живот в Русия", казва, че очевидно е станала подмяна на понятията. Естествено, защитниците на еднополовите бракове или на сексуалната свобода са неприемливи за църквата, но циркулярът е насочен срещу демократичното движение като такова и това е любопитен феномен.


"Патриархът уверява, че воюва с безбожниците и атеистите. Но, извинявайте, кой от демократите е безбожник? изучавам Руската църква от началото на 90-те и прекрасно помня, че първият избран губернатор, който започна да харчи бюджетни средства за възстановяване на храмове, беше Борис Немцов. Или може би Алексей Навални не е православен? Или Григорий Явлински, който цял живот е бил активен християнин? Удивлявал съм се колко обществото ни - включително демократичната му част - е лоялно на църквата. На пръстите на едната ръка може да се изброят хората, които се декларират като атеисти. Дори сегашната критика на църквата не е враждебна към вярата - и пънкарките от Pussy Riot не са казвали нищо против Христос или Евангелието."

Според Филатов в такава комфортна среда на всеобща лоялност "църквата се самозабрави".

"Патриарх Кирил е влиятелен човек, живеещ без никакъв обществен контрол. Дори политиците се научиха да не парадират с богатство, а патриархът - не, и до последния момент никой не следеше начина му на живот. (Предшественикът му) Алексий живееше като предпазлив монарх и също си организира разкош, но кой знае нещо повече за това? Нужно е да се разбира, че в православието свещениците също са хора, също грешни и борещи се с изкушенията, поради което да се създава около тях ореол на святост само помага на антиобщественото им поведение.

Кирил е умен човек и сегашният му поход срещу демократите порази мнозина със своята самоубийственост. Той не може да не е знаел какво ще последва и затова се нароиха конспиративни догадки какво му е обещано срещу този жест. Кирил не може да бъде независим политически играч - връщането на църковното имущество се оказа пирова победа, защото получи подаръци, които не може да съхранява и поддържа и веднага се превърна във вечен просител за бюджетни средства. Във финансов план той е още по-уязвим от Алексий.

От друга страна, антидемократичната, бих казал неославянофилска, идеология абсолютно искрено се споделя от мнозинството от висшето православно духовенство. Следих речите на патриарха преди изборите и - без да агитира за когото и да е - той агитираше за точно определен строй, авторитарният. Създава се впечатление, че лидерите на РПЦ ги устройва не Путин, а Путин като автократ. Ако се появи Иван Грозни, църквата, разбира се, ще го подкрепи. Няма да е преувеличено да се каже, че мнозина от екипа на патриарх Кирил са съгласни с това, че ако в СССР официална идеология беше станал не комунизмът, а православието, то би се получил отличен режим."

Колко често Кирил казва "Христос"

В интервюто следва въпрос за това не е ли странно всичко това, при положение, че ключови ръководители на синодалните отдели имат отлично образование, служили са в чужбина и са изглеждали като "свежата кръв" в църковния живот, едва ли не реформатори.

"По-скоро отборът на Кирил се оказа екип от ефективни мениджъри, но не е задължително представите им за ефективност да са свързани с демокрацията", отговаря Сергей Филатов.

"През 2000г. проучвахме религиозния живот в Смоленска епархия, която беше оглавявана от Кирил. Открихме активна дейност на църквата за създаване на патриотични организации, обществени движения, църковно образование...,т.е. колосална светска дейност. При това в района Кирил беше изградил идеална бюрократична система, на която може да завиди и Светият престол, и още тогава отделяше голямата част от проповедите си не на вярата, а на ценностите на "руската цивилизация". Увеличаване на вярващите не последва, но сега този модел е пренесен в мащабите на цялата страна.

Направете простичък опит - сравнете колко често в обръщенията си патриархът произнася думата "Русия" и колко - "Христос", и много от идеологическите му възгледи ще ви стане ясно.


Това е стара беда на нашата църква. Чрез Сталин историята си направи зла шега с нея - легализирането на РПЦ (то започва през есента на 1943г. - бел.ред.) ставаше в руслото на отказа от идеята за световна революция и завой към доктрината за великата държава. Патриарх Сергий, получил сана си от ръцете на тирана, е трябвало да изобрети за църквата такъв тип служение, което би й позволило да съществува във войнстващо атеистична държава. И той измислил - възникнало "патриотичното служение", съгласно което църквата се разглежда като преграда срещу "вътрешен смут".

СССР рухна, но от сергиевата идея - един страшен и измъчен компромис - и до днес не могат да се откажат. Показателно е, че първите договорености за взаимодействие църквата подписа през 1995г. с министерството на отбраната и други силови ведомства. Сътрудничеството с министерството на здравеопазването обаче започна чак в 2003г."

Сергей Филатов обяснява, че е непостижимо и нежелано да се задължава църквата да се занимава с вярата и да не прави предложения по обществено-политически проблеми. "Въпросът е тези предложения да съответстват на ситуацията, която все пак се е променила от времената на Сталин. Показателен е опитът на католическата църква, изиграла положителна роля в прехода към демокрация в Испания, Португалия и Латинска Америка. Във Ватикана също предпазливо и трудно приемаха демократичните идеи, възникнали в рязко атеистични движение от ХVІІІ-ХІХ век.


Но на Втория Ватикански събор през 60-те години демокрацията официално бе призната за религиозна ценност, която всеки католик е длъжен да защитава. След това католическите епархии в Испания, Португалия и Латинска Америка въпреки обещаваните от тираните щедри подаръци се обявиха срещу диктатурите и станаха гаранти за честните избори. Затова в Латинска Америка, която от независимостта си е познавала само диктатури, бързо се покри с демокрации. Няма спор, че в нашия светски свят църквата не може да реши всички проблеми, но ролята й в този процес беше огромна."

През 2000 година в църквата е приет документът "Основи на социалната концепция", в който много се говори за политика, геополитика и ролята на държавата, но почти нищо не е казано за социалната работа на самата църква - създаване на приюти, помощ за бездомните, благотворителност... Този текст е подготвен в Отдела за външни църковни отношения под ръководството на Кирил. Неотдавна РПЦ прие документ в подкрепа на майчинството и децата, който сякаш е писан от политическа партия - няма нищо за това как църквата ще помага на болни деца или самотни майки, но се препоръчва "държавата да забрани", "държавата да приеме закон". Не че днес в Русия на много места отделни свещеници не са създали работещи приюти за деца и бедни, но ролята на патриарха е нулева, коментира Филатов.


Той обяснява, че новият патриарх веднага се е заел да засилва централизацията и да създава вертикала на властта в църквата, да открива нови отдели (нещо като министерства), което често спира най-инициативните свещеници. "Все пак трябва да се има предвид, че православната църква не може да стане абсолютно йерархична. Кирил не разполага със свое КГБ, за да следи всички, а и епископите са се научили от съветските времена да бъдат много внимателни."

Православни съветски хора

Критики в този дух за действията на РПЦ отправи тези дни и коментаторът от в."Комерсант" Олег Кашин. Той описва личните си впечатления от московското молитвено бдение на Томина неделя с думите: "Това бяха съвършено нормални наши съветски православни люде и нито един от изредените епитети не е излишен, колкото и да се вглеждаме в словосъчетанието. Именно православни съветски люде."

Кашин припомня постепенната медийна градация преди събитието, събрало десетки хиляди хора - чак до рокерите, подкрепили в събота през нощта патриарха с шествие из Москва. Според него пред храма "Христос Спасител" се е провел политически митинг, а не християнско бдение, а патриарх Кирил е произнесъл реч, а не проповед.

Районът беше обграден с нови метални бариери, полицейски арки-металотърсачи и народни дружинници с ленти на ръцете, а преките бяха препречени със самосвали с пясък. "Хилядите, стоящи пред храма, бяха просто хора, съвършено обикновени бюджетни служители в широки смисъл на думата. Автобусите, които ги чакаха в Лужники, може би бяха същите, които преди два месеца докараха хора от същите региони (а може би и същите тези хора) на митингите в подкрепа на Путин.

Фундаментализмът (някои либерални коментатори така определяха действията на елита ва РПЦ - бел.ред.) не идва на казионни автобуси от районите, така не се прави. А ако има автобуси, дружинници и препречени със самосвали улички - това не е православен иран, това е православният СССР. Късен, брежневски, спокоен, скучен, лицемерен, но свой, роден."

Олег Кашин описва още как патриарх Кирил призовавал да не се допуска "Христос Спасител" да бъде взривен втори път, като така поставял на една плоскост спорната акция на момичешката пънк група Pussy riot с безспорното смазване, избиване и взривяване на руската православна църква от болшевиките. Той изобщо не спомена "пънк-молебена", който поругал светините и всичко звучеше съвсем по съветски с типичната реторика на премълчаването, коментира авторът.

Журналистът посочва още как за разлика от митингите, където мобилната и интернет мрежата в района блокира от вълната от sms-и, туитове, снимки и видео, които участниците изпращат, този път всичко си работело нормално, вероятно защото никой не иска да изпраща нещо от "най-странното мероприятие в най-новата история на руската православна църква".

Църквата: Не съдете Библията за екстремизъм

В четвъртък тази седмица РПЦ предложи да се въведе "срок на давност" по обвиненията в екстремизъм към свещени текстове. Протойерей Всеволод Чаплин, ръководител на Синодалния отдел за взаимоотношения на църквата и обществото, предложи накръгла маса в Обществената палата на Русия въвеждане на специална норма. Съгласно нея религиозни текстове, по-стари от 50 години да не могат да бъдат обвинявани в разпалване на вражда. Представители на другите вероизповедания подкрепили инициативата, разказва "Комерсант".

"При желание и в Библията, и в Корана, и в другите свещени текстове могат да се открият изказвания, които днес изглеждат екстремистки. Необходимо е да се разбере, че тези произведения са били създадени в друго време, в друга политическа ситуация", заяви Чаплин. Пред изданието той допълва, че е "енпавилно" в съвременния свят да се прилагат старозаветните норми към хомосексуалните. "Разбира се, те може да бъдат критикувани, но не повече", допълва Чаплин и посочва, че никога не е чувал православни да призовават към насилие спрямо хората с различна сексуална ориентация.

Александър Верховски, анализатор на законите за борба с екстремизма, коментира, че наистина често е нелепо да се разглеждат текстове, написани преди хиляди години, от гледната точка на съвремевнния човек. "Но тази нелепост е предопределена от самото съществуване на списък със забранени екстремистки материали."
/dnevnik.bg

CHF CHF 1 1.99351
GBP GBP 1 2.28037
RON RON 10 3.93361
TRY TRY 100 5.60402
USD USD 1 1.80827